Toyota på vej med downsizet turbobenziner og flere dieselmotorer fra BMW til de faceliftede udgaver af Auris og Avensis.
Turbo og downsizing med tysk accent. Sådan kunne den korte og lidt kryptiske overskrift lyde for to af de største nyheder hos Toyota i år.
Når japanerne til sommer først lancerer en ny, stærkt ansigtsløftet udgave af firmaflyderen Avensis og kort efter af Golf-rivalen Auris, finder vi de største nyheder under de redesignede motorhjelme.
I Avensis kan man fremover vælge mellem to dieselmaskiner indkøbt i München hos BMW. Tyskernes 1,6 liters turbodiesel med 116 hk afløser Toyotas egen toliter med 124 hk. Skal der flere kræfter til, kan Avensis udstyres med en toliters med 143 hk, som vi kender fra BMW-modeller som 118d og 318d.
Dermed følger Toyota i hjulsporene på andre japanske mærker som Nissan og Mitsubishi, der for længst har opgivet at videreudvikle egne dieselmotorer, men køber dem hos henholdsvis franske Renault og tyske VW.
Diesel dur kun i Europa
Det ligner måske en falliterklæring for de teknikglade japanere, men handler mest om kroner og øre: Mens dieselmotorer fortsat er udbredte i Europa, er de stort set fraværende på de enorme asiatiske og amerikanske bilmarkeder, hvor japanerne sælger flest biler. Der er med andre ord ikke det store incitament til at udvikle egne dieselmotorer til nærmarkederne – og da slet ikke i en tid, hvor stadig skrappere miljøkrav gør det stadig dyrere at udvikle tilstrækkeligt rene dieselmotorer.
Miljøkravene og den tekniske udvikling betyder nemlig, at benzinmotorer atter vinder terræn på bekostning af diesel. Og derfor støder vi på en anden stor nyhed under hjelmen på den faceliftede Toyota Auris, der når til Danmark efter sommerferien: En downsizet benzinmotor med noget så eksotisk for en japansk bil som turbolader. De rå tal: Fire cylindre, 1,2 liter, 116 hk og 185 Nm lyder som en typisk, moderne motor fra en europæisk bilproducent, men er altså udviklet af japanere hjemme i Toyoda City.
Japansk sjældenhed
Dermed bliver Toyota det blot andet mærke efter Nissan, der kan tilbyde kunderne en moderne, downsizet turbobenzinmotor – og det første, hvor teknikken er hjemmedyrket: Nissan snyder nemlig lidt og får deres tilsvarende 1,2 liter med 115 hk leveret af sin franske alliancepartner Renault. Hverken Honda, Mazda, Mitsubishi, Subaru eller Suzuki kan prale af noget lignende – omend Honda angiveligt skulle være på vej med en lille turbobenziner til næsten generation af minien Jazz.
Udover nye motorer og nyt design, vil de opgraderede udgaver af Auris og Avensis især byde på mulighed for at udvide sikkerhedsudstyret og infotainment-teknikken med betjening pr. trykskærm.
Læs også:
Ansigtsløftning til Toyota Auris