Tyske bilkøbere straffer VW

Dieselskandalen er ikke faldet i god jord hos de tyske bilkøbere. Mens det tyske VW-salg falder, går rivalerne Opel og Ford massivt frem.

Trods massiv negativ omtale af VW-koncernens snyd med software og udstødning på 11 millioner biler, har danskerne købt nogenlunde lige så mange folkevogne, som de plejer. Nok til endnu en gang at sikre VW titlen som Danmarks bedst sælgende bilmærke i 2015.

På VW’s hjemmebane i Tyskland har forbrugernes dom over ‘dieselgate’ været mere kontant: Mens det samlede tyske bilmarked steg med 3,3 procent i januar, måtte VW-mærket indkassere en svidende lussing med en nedgang i salget på 8,6 procent. To af VW-gruppens øvrige mærker, Skoda og Seat, gik heller ikke ram forbi: Her faldt salget i årets første måned med henholdsvis 7,3 og 2,2 procent.

VW-gruppens luksusmærke, Audi, leverede dog et lys i mørket med en solid fremgang på 23 procent, trukket af den nye A4. Det skriver branchebladet Automotive News.

Den enes død kan som bekendt være den andens brød. Som flere brancheanalytikere har spekuleret i, ligner ‘dieselgate’ en gylden mulighed for VW’s konkurrenter.

I Tyskland er det særligt Opel og Ford, der har forstået at udnytte VW’s problemer til egen fordel: Godt hjulpet af den nye VW Golf-udfordrer Astra, løftede Opel salget med hele 22 procent i januar. Ford fulgte også godt med – her var stigningen 19 procent.

VW-gruppen har netop indledt tilbagekaldelsen af de første biler, der skal have opdateret den såkaldte ‘snydesoftware’, så de atter kan leve op til miljøkravene. I USA har myndighederne til gengæld afvist VW’s forslag til en udbedring af softwaren i de 482.000 dieselbiler, der oprindeligt fik skandalen til at rulle.

Læs også: Dieselgate giver færre valgmuligheder hos VW

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here