Skyworth bliver det 21. kinesiske bilmærke i Danmark. Og til 220.000 kr. Danmarks billigste elbil med 800 volt-teknologi og superhurtig lynladning.
Trods EU-told vælter det ind i Danmark med nye bilmærker fra Kina. Alene i løbet af det seneste halve år har vi fået nye mærker som Navor, Omoda, Firefly, Leapmotor, Exlantix og Jaecoo. Nu skal vi vænne os til endnu et nyt og komplet ukendt kinesisk bilmærke: Skyworth K.
Bag navnet gemmer sig en fuldvoksen, elektrisk SUV. Med en længde på 472 centimeter er den i klasse med populære elbiler som Skoda Enyaq, VW ID.4 og Tesla Model Y.
Men det er prisen ikke. Den er snarere sensationelt lav: 219.995 kroner.
Det er billigt. Ikke bare fordi standardudgaven Core har adaptiv fartpilot, 19-tommer alufælge, varmepumpe, nøglefri adgang, bakkamera og to skærme på henholdsvis 12 og 16 tommer. Nej, trumfkortet er noget så som avanceret 800 volt-teknologi, der gør det muligt at lynlade med op til 290 kW. Dermed kan Skyworth K lade fra 10 til 80 procent på blot 11 minutter. Det er ikke bare meget hurtigt, men gør også Skyworth til Danmarks suverænt billigste elbil med 800 volt-teknologi.
Lille batteri, kort rækkevidde
En del af forklaringen på denne lille sensation ligner dog også en akilleshæl for Skyworth K. Batteriet er nemlig kun på beskedne 62 kWh, hvilket giver en officiel WLTP-rækkevidde på 380 km. Med kinesiske elbilers effektivitet i mente bliver det næppe til mere end 200 km på motorvej – formentlig mindre i vinterhalvåret ved lave temperaturer.
Men så er det selvfølgelig en trøst, at Skyworth K meget hurtigt kan øge rækkevidden i en lynlader.
Alt i udstyr for 30.000 kr.
Mens det ikke er muligt at vælge et større batteri, kan Skyworth K fås med mere udstyr. For yderligere 30.000 kroner – 250.000 kroner i alt – har Infinity-udgaven bl.a. også panorama-soltag, el-justerbare forsæder med ventilation og 360 graders kamera.
Det er Wismo Group, der prøver lykken med Skyworth K. Dermed får den danske importør, der i forvejen importerer de mange bilmærker som Citroën, Peugeot, Fiat, Jeep og Opel med flere fra Stellantis-koncernen, sit sjette kinesiske bilmærke. Wismo henter i forvejen bilmærkerne Hongqi, Voyah, Navor, Leapmotor og Exlantix hjem fra Kina.
Fra fjernsyn til biler
Skyworth er blandt de yngre og mindre bilmærker fra Kina, der har langt over 120 forskellige bilproducenter.

K-modellen, der kommer til Danmark til årsskiftet, har en broget fortid. Tidligere har bilen været importeret til bl.a. Tyskland og Rumænien under navnene Skywell og Elaris.
Navnet Skyworth kommer fra et kinesisk elektronikfirma, der især er kendt for at fremstille fjernsyn og kabelbokse. I 2017 blev bilproduktionen udskilt i virksomheden Skyworth Auto. I dag er Skyworth tilstede i 200 byer i 60 lande – hvilket faktisk er meget lidt, når mange af byerne ligger i enorme Kina.
Lynanalyse: Kina-mærker er importørers lottokuponer
Skyworth bliver det 21. kinesiske bilmærke i Danmark og understreger, at mange danske importører betragter Kina-mærkerne som lotto-kuponer. Flere af dem erkender – uden for citat – at de godt ved, at der ikke er plads til så mange kinesiske bilmærker på det danske marked.
Alligevel, selv om de godt ved, at nogle af disse mærker ikke er her på den lange bane, bliver importørerne ved med at lave aftaler med nye kinesiske bilmærker.
Wismo Group er et godt eksempel på, hvor svært det er. Voyah er de facto sat på pause på grund af told, og med et salg i år på 224 biler har Hongqi har en markedsandel på 0,2 pct., hvilket hverken er bæredygtigt for importør eller forhandler. Navor klarer sig bedre med et foreløbigt salg på godt 1.200 biler, men er formentligt stendødt som mærke fra nytår, når nye afgiftsregler for ladehybrider hæver prisen med solide 110.000 kr.
Alligevel prøver Wismo sig med Exlantix, Leapmotor og nu Skyworth af samme årsag som deres konkurrenter: De håber på, at bare ét af mærkerne bliver det næste Skoda, Kia eller Hyundai.
Det er en risikabel strategi. Især for danske bilkøbere, der risikerer at det ’gode tilbud’ på en ukendt kineser ender som en fuser med ventetid eller mangel på reservedele og enorme værditab. Den risiko bør man som forbruger tage med i eventuelle købsovervejelser.