Kun 3,9 pct. af de 250 mio. personbiler i EU kan lades op. Men det går fremad - lige nu er hver fjerde nye bil en elbil eller en ladehybrid.
96,1 pct. af samtlige 248,8 mio. personbiler i EU kører på enten benzin eller diesel. Resten - 9,7 mio. - er enten rene elbiler eller opladningshybrider. Men antallet af de elektrificerede er støt stigende. I 2025’s første 10 måneder var cirka 15 procent af de ny-indregistrerede biler i EU elbiler, og knap 10 pct. var opladningshybrider.
Det viser tal fra ACEA, sammenslutningen af europæiske bilproducenter.
Blandt EU-landene er Danmark klassens elektriske duks. Af 150.000 ny-indregistrerede biler fra januar til og med oktober var knap 100.000 elbiler. 4.000 var ladehybrider. Ikke-EU-landet Norge er stadig det klart mest elbil-glade land i Europa: 125.000 nye biler blev indregistreret i de første 10 måneder af 2025, og heraf var lidt over 118.000 elbiler; 2.300 var ladehybrider. Sjovt nok og i parentes bemærket har nordmændene i år købt flere nye diesel- end benzinbiler. Henholdsvis 1.448 og 418.
I alt blev der indregistreret lidt under ni mio. nye biler i de 27 EU-lande fra januar til og med oktober, knap 120.000 flere end de samme 10 måneder af 2024 og dermed en stigning på 1,4 pct. Antallet af nye elbiler steg med næsten 26 pct. - EU-borgerne har i år købt næsten 1,5 mio. elbiler. I alle EU-lande, bortset fra Kroatien, Estland, Rumænien og Luxembourg, har indbyggerne i år generelt købt markant flere elbiler end i samme 10 måneder af 2024.
Danmark på 3.-pladsen
Gennemsnitsalderen på de enkelte EU-landes bilparker er en god indikator på, hvor lang tid det tager, før en substantiel andel af bilerne er elektrificerede. I de syd- og østeuropæiske lande er bilparkerne ældst, hvorimod vi danskere ligger i den anden ende af skalaen. Gennemsnitsalderen på danskernes biler er 9,6 år, kun overgået af luxembourgerne (8,0 år) og østrigerne (9,3 år). Se tabel herunder.
ACEA har også opgjort, hvor mange biler der er pr. 1.000 indbyggere i de enkelte EU-lande. Her ligger Danmark på 19.-pladsen med 544 biler pr. 1.000 indbyggere. Cyprioterne og italienerne har flest biler: Henholdsvis 818 og 789 biler pr. 1.000 indbyggere. Se tabel nederst i artiklen.
De 10 EU-lande med de nyeste bilflåder
| Land | Gennemsnitsalder |
| Luxembourg | 8,0 år |
| Østrig | 9,3 år |
| Danmark | 9,6 år |
| Belgien | 9,9 år |
| Tyskland | 10,3 år |
| Sverige | 11,0 år |
| Frankrig | 11,2 år |
| Slovenien | 11,5 år |
| Holland | 11,9 år |
| Irland | 12,0 år |
Antal biler i udvalgte EU-lande pr. 1.000 indbyggere
| Land |
Antal biler pr. 1.000 indbyggere
|
| Cypern | 818 |
| Italien | 789 |
| Luxembourg | 785 |
| Tjekkiet | 687 |
| Frankrig | 681 |
| Portugal | 674 |
| Slovenien | 656 |
| Grækenland | 645 |
| Spanien | 639 |
| Polen | 635 |
| Østrig | 635 |
| Tyskland | 634 |
| Holland | 600 |
| Belgien | 596 |
| Slovakiet | 588 |
| Finland | 575 |
| Estland | 569 |
| Kroatien | 561 |
| Danmark | 544 |
| Sverige | 541 |
| Kilde: ADAC |






