Kinesisk-ejede Polestar låner igen penge – i december 800 mio. dollar og nu 450 mio. Salget viger, og 2024-regnskabet er udskudt til april.
Milliard-underskuddet hos Polestar er permanent og har været det siden 2017. Aktiekursen balancerer ofte lige dér, hvor aktien risikerer at blive fjernet fra Nasdaq-børsen i New York. Så Polestar er nødsaget til at gøre det, som kriseramte virksomheder gør, hvis de kan. Man låner penge for at klare sig igennem.
En sund forretning er Polestar med andre ord ikke. Men indtil videre holder den kinesiske ejer, Geely, der bl.a. også ejer Volvo, Zeekr og Lynk & Co., hånden under Polestar. Men det har altså været nødvendigt for Polestar at begive sig ud på lånemarkedet for at dække underskuddet, og i december 2024 optog man et kortfristet lån på 800 millioner dollar (5,7 milliarder kroner). Kortfristet vil sige, at det skal tilbagebetales om et år. For få dage siden måtte Polestar igen optage et kortfristet lån – denne gang 450 mio. dollar (3,2 mia. kr.).
Det skriver det britiske nyhedsbureau Reuters.
Selvom Polestar i 2024 tredoblede antallet af elbiler på programmet – fra kun at have haft Polestar 2 til også at have en 3’er og en 4’er (foto) – var det globale salgstal i 2024 15 procent lavere end i 2023. 52.796 solgte i 2023, men kun 44.851 i 2024. Med til billedet hører dog, at udrulningen af Polestar 3 og 4 på grund af blandt andet software-problemer ikke er forløbet efter planen.
For mindre end to måneder siden meldte Polestar optimistisk ud, at man i år forventer at sælge 155.000 biler. Et svagt lys for enden af tunnellen er der måske, for i fjerde kvartal 2024 var salgstallet 5,3 pct. højere end i samme kvartal 2023.
En talknuser i spidsen
Men der er et stykke vej til succes. Og det tæller kun lidt i det store billede, at Polestar faktisk er en ganske fornuftig succes i Danmark, hvor man i både 2024 og 2023 solgte omkring 2.000 biler.
I august 2024 blev den tyske talknuser Michael Lohscheller indsat som ny direktør efter den tyske designer og Polestar-stifter Thomas Ingenlath. Lohscheller kommer fra en lignende stilling hos Opel, hvor han vendte underskud til overskud.
En chef, der er sat ind for netop at indgyde optimisme, skal selvfølgelig også udstråle tro på sagen, og i et interview med Göteborgs-Posten efter sin tiltrædelse sagde Lohscheller, at “vi sætter realistiske og pragmatiske mål, som er inden for rækkevidde nu”. 155.000 solgte biler i år er som nævnt målet.
Rabat til Tesla-ejere
Flere brancheanalytikere har udtrykt tvivl om Polestars fremtidsmuligheder. Da Hvilkenbil i december skrev om emnet, var et af spørgsmålene, hvor længe Geely mon vil holde hånden under Polestar? Et bud var, at den kinesiske ejer vælger at gøre Polestar til dét, som mærket var fra 2009 til 2017, da det var Volvos sportsvognsmærke.
I øjeblikket oplever Polestar et mindre opsving i USA. Blandt andet hjulpet på vej af flere amerikaneres uvilje mod Tesla og Elon Musk. Polestar har bl.a. givet 5.000 dollar i leasing-rabat til kunder, som vil bytte deres Tesla ud med en Polestar 3, hvilket ifølge Polestar “gav en markant fremgang”.
Om lukningen af to showrooms i Oslo og Bergen i Norge, kaldet Polestar Space, er et tegn på det modsatte eller blot er udtryk for direktør Lohschellers øgede omkostningsfokus, har det norske medie Bilnytt ikke kunnet få svar på. Tanken kan ifølge Bilnytt være, at man fremover vil placere Polestar-salget hos Volvo-forhandlere.
Den 10. april fremlægger Polestar sit forsinkede 2024-regnskab.
Af redaktionen