Misinformation og myter betyder, at ejere af fossilbiler svarer forkert på flere end halvdelen af 10 spørgsmål om elbiler i engelsk undersøgelse.
Ejere af fossilbiler ved meget lidt om elbiler – og en stor del af deres viden er direkte forkert. Det viser en engelsk undersøgelse, hvis konklusioner også afspejler debatten om elbiler i Danmark.
I undersøgelsen svarer 57 pct. af fossilbil-ejerne kun rigtigt på to ud af 10 påstande om elbiler. 90 pct. af de adspurgte svarer rigtigt på fem eller færre af de 10 spørgsmål. 23 pct. svarer ikke rigtigt på ét eneste spørgsmål.
Bag undersøgelsen står Energy and Climate Intelligence Unit (ECIU), en engelsk non-profit organisation, hvis opgave er at formidle fakta om klimaforandringer i England.
Flest forkerte svar
I undersøgelsen præsenteres ejerne af fossilbiler for 10 påstande, som de skal vurdere som enten sande eller falske. De fleste svarer forkert:
Næsten to tredjedele (62 pct.) af fossilbil-ejerne mente, at det er dyrere at eje og køre i en elbil. Kun 14 pct. svarede korrekt, at elbiler sædvanligvis er billigere. Ifølge ECIU koster det typisk 700 pund (godt 6.000 danske kroner) mere om året at køre i en fossil- end en elbil. En dansk undersøgelse, som Færdselsstyrelsen står bag, når frem til en lignende konklusion.
41 pct. tror, at elbiler lettere bryder i brand end fossilbiler. Det modsatte er tilfældet, viser flere undersøgelser. Det vidste kun 24 pct. af de britiske fossilbil-ejere.
Mere end halvdelen af de adspurgte (59 pct.) mente ikke, at det britiske elnet vil være i stand til at håndtere omstillingen til elbiler. Kun hver femte (20 pct.) svarede korrekt. Ifølge de britiske myndigheder er det en myte, at flere elbiler vil få elnettet til at bryde sammen – det kan klare mange millioner flere elbiler uden problemer. I Danmark skønnes det, at elbiler vil stå for fire pct. af det danske elforbrug i 2030, hvis bestanden af elbiler til den tid er firedoblet til én million elbiler.
Tror ikke på CO2-fordel
Hver tredje adspurgt (35 pct.) tror, at elbiler i deres levetid udleder lige så meget CO2 som fossilbiler. Det er forkert, hvilket 32 pct. af de adspurgte godt vidste. Med det engelske energimix udleder en elbil en tredjedel af den CO2, som en fossilbil udleder.
For nylig fastslog organisationen Green NCAP, at elbiler i runde tal halverer CO2-udslippet sammenlignet med fossilbiler i en ’vugge-til-grav’ analyse, der inkluderer produktion og brug af biler. Med stadig mere vedvarende energi som vind og sol i energimikset, vil denne fordel kun blive større.
Omvendt svarede flere end halvdelen (54 pct.) rigtigt på påstanden om, at elbiler ikke er bedre for luftkvaliteten i byerne. 28 pct. troede fejlagtigt på denne påstand.
Forbrugere bliver snydt
Ifølge ECIU er det et problem, at så mange har en fejlagtig opfattelse af elbiler. Både fordi det forsinker omstillingen til elbiler og dermed til en forbedring af klimaet med mindre CO2-udledning. Og fordi bilejerne går glip af massive besparelser i deres privatøkonomi, fordi de ikke ved, at det er væsentligt billigere at køre i elbiler end fossilbiler.
Ifølge ECIU afslører undersøgelsen, at der foregår en ’samlet kampagne af misinformation’ mod elbiler.
”Den høje grad af uvidenhed om elbiler er skabt af gentagen misinformation fra sociale medier og aviser, der hovedsageligt er postet og skrevet ud fra en ideologisk overbevisning. Alt for mange forbrugere er blevet snydt til at tro på genopvarmede og fejlagtige myter og misinformation, der ofte er mange år gamle,” lyder kritikken fra Quentin Willson. Han er stifter af organisationen FairCharge, der bl.a. arbejder for at gøre det billigere at lade elbiler i England.
ECIU opfordrer bilproducenterne til at tage misinformation om elbiler ’seriøst’. Undersøgelsen viser nemlig, at jo mindre fossilbilejere ved om elbiler, desto mindre tilbøjelige er de til at vælge en elbil, næste gang de skal have ny bil.