Undersøgelse: Danske forbrugere er fortsat skeptiske overfor elbiler. Flertallet finder elbiler for dyre og ønsker flere ladestandere.
Alle taler om dem, men de færreste køber dem. Det handler naturligvis om elbiler. For mens eksempelvis vores norske naboer har omfavnet de miljøvenlige og batteridrevne biler, er vi fortsat meget skeptiske herhjemme. Det viser en undersøgelse foretaget af Ingeniørforeningen IDA.
Elbiler skal være billigere, batteriet skal – med garanti – holde mange år, og så skal der stå en ladestander på stort set hvert eneste gadehjørne i kongeriget. Sådan – lidt forenklet – lyder konklusionen på undersøgelsen, der er foretaget blandt 2.000 danskere.
Kun 13 procent af de adspurgte vil vælge en elbil, næste gang de skal have ny bil. Den helt store barriere er prisen på elbiler: Mere end to tredjedele synes, at elbiler fortsat er for dyre.
Skal gælde mindst 10 år
”Vi bliver nødt til at kigge på en eller anden form for afgiftsfritagelse, så en elbil bliver et mere naturligt valg for flere. Hvis elbilerne skal være afgiftsfrie, må politikerne finde en anden måde at finde de penge, som benzin- og dieselbiler hvert år bidrager med til statskassen,” konkluderer Thomas Damkjær Petersen, formand for IDA.
IDA ser også gerne, at de danske politikere har det lange lys på, når de beslutter afgiftsniveauet for elbiler. Afgiften bør i hvert fald gælde for de næste 10 år, mener Thomas Damkjær Petersen. Den melding kan de passende tage med i deres afsluttende arbejde i den såkaldte Elbilskommission: Om kort tid ventes kommissionen at give sit bud på, hvordan man bedst foretager en ’grøn omlægning’ af den danske bilpark.
Forbyd diesel og benzin om to år
”En omstilling er nødvendig for at reducere vores klimabelastning, og her skal elbilerne bidrage som en del af løsningen. Vi bliver nødt til at gøre det attraktivt for folk at vælge en elbil, når de skal anskaffe sig en ny bil,” siger Thomas Damkjær Petersen.
Ifølge beregninger fra IDA bør Danmark allerede fra 2022 forbyde salget af nye benzin- og dieselbiler. Ellers kan transportsektoren ikke bidrage til at nå den CO2-reduktion på 70 procent i 2030, som er målet i den klimalov, der blev vedtaget af Folketinget sidste år.