Analyse sætter tal på, hvad Elon Musks opkøb af Twitter, højrefløjs-aktivisme og alliance med Donald Trump har kostet Tesla.
Lige siden Tesla-chef Elon Musk købte Twitter i 2022 for at sætte ytringsfriheden - især for den yderste højrefløj - fri, har der været spekuleret i, hvilke konsekvenser, det har haft for Tesla. Konsekvenser, der tilsyneladende blev forstærket, da Musk først støttede Donald Trumps valgkampagne med én milliard dollars og derefter blev Trump-regeringens besparelseschef i DOGE, Departementet for offentlige besparelser i USA.
Her stod Elon Musk bag titusindvis af fyringer af offentligt ansatte i USA, samtidig med at han blandede sig i europæisk politik ved at støtte højrefløjspartier som Alternative für Deutschland og sågar blev beskyldt for at heile. Særligt i begyndelsen af 2025 resulterede det i demonstrationer mod Elon Musk og Tesla verden over.
Nu sætter en undersøgelse for første gang tal på Elon Musks meget omtalte politiske aktivisme, der er blevet omtalt som den mest markante en CEO for en stor virksomhed nogensinde har kastet sig ud i. Og muligvis også den med de mest negative konsekvenser.
Op til 1,26 millioner biler
Meget tyder på, at kritikerne af Elon Musks stærkt kontroversielle ageren har ret.
Ifølge undersøgelsen, der er lavet af det Nationale Bureau for Økonomisk Research (NBER) på Yale Universitetet, har Musks politiske aktivisme betydet, at Tesla har solgt mellem én million og 1,26 millioner færre biler end mærket ellers ville have gjort. Og det er vel at mærke kun i USA. Det skriver flere medier som Electrek og InsideEVs.
Nedtur begynder med X
Analytikerne har undersøgt indregistreringer af elbiler på tværs af USA fra 2020 til 2025.
Før 2022 boomede Tesla-salget alle steder. Men i oktober 2022, hvor Elon Musk køber Twitter og forvandler det til X, der skal tilbyde “absolut ytringsfrihed”, begynder det at gå ned af bakke for Tesla. Særligt i områder med Demokratiske vælgere.
Alt i alt konkluderer undersøgelsen, at Teslas salg i USA reduceres med mellem 67 og 83 procent i perioden fra oktober 2022 til april 2025. Undersøgelsen knytter en direkte forbindelse fra den massive nedgang i salget til Elon Musks “polariserende og politiske handlinger.”
Booster konkurrenterne
Elon Musks stærkt omdiskuterede ageren koster ikke bare Tesla et enormt salg, men booster også konkurrenterne. Ifølge analysen stiger salget af konkurrenternes biler med 22 procent - det svarer til 1,26 millioner biler - i den samme periode.
Forklaringen er naturligvis, at de kunder, der fravælger Tesla, i stedet køber biler fra andre mærker.
Stadig enorm “Musk-effekt”
“Musk-effekten” er stadig enorm.
“I første kvartal af 2025 vurderer vi, at Teslas månedlige salg uden Musks politiske aktivisme ville have været 150 procent højere,” konkluderer undersøgelsen.
Ifølge researcherne bag undersøgelsen, er der der tale om et “skoleeksempel” på konsekvenserne af politisk aktivisme for en fremtrædende CEO. Og i Teslas tilfælde har de været særdeles negative. I samme periode som Elon Musk aktivt har deltaget i politik, oplevede Tesla sit første år uden vækst i 2024. Alt tyder på, at det samme bliver tilfældet i år.
Frastøder kernekunder
Undersøgelsen kortlægger også, hvordan holdningen til Teslas blandt henholdsvis Demokrater og Republikanere har udviklet sig i den periode, hvor Elon Musk har bekendt politisk kulør.
Mellem marts 2021 og april 2025 er procentdelen af Demokrater med et negativt syn på Elon Musk steget fra 28 til 92 procent, mens andelen med en positiv holdning faldt fra 21 til fire procent.
I samme periode steg antallet af Republikanere med et positivt syn på Musk fra 30 til 75 procent.
Problemet for Elon Musk og dermed Tesla er, at det først og fremmest var Demokrater og andre såkaldt progressive personer, der har omfavnet og købt Tesla. Midter- og venstrefløjsvælgere er Teslas kernekunder.
Republikanere har måske nok fået en mere positiv holdning til Musk, men køber slet ikke Tesla - eller for den sags skyld andre elbiler - i samme omfang.
Offer for egen politik
Tværtimod har republikanerne med Donald Trump i spidsen sløjfet alle tilskud til elbiler og ladeinfrastruktur. Trump har bogstaveligt talt erklæret ‘krig mod elbiler’, og vil have amerikansk bilindustri til at satse på fossilbiler, bl.a. ved at fritage dem for at leve op til miljøkrav.
Det efterlader en elbilproducent som Tesla - og dermed Elon Musk - som den store taber af Musks egen politiske aktivisme. Med støtten til Trump har Elon Musk ikke alene gjort mange af Teslas kernekunder vrede. Musk har også lagt kimen til, at Teslas største marked nu bevæger sig væk fra elbiler som Tesla.






