Verdammt – VWs topmodel fortsætter

Piëch

Phaeton: Hvilkenbils redaktør, Jens Velling, blogger om, hvorfor stort set alle folkevogns-fans taber på VW-bossernes hang til at konkurrere med Mercedes.

Jens_Velling_FBS8745

Ved du, hvad en VW Phaeton er? Nej vel – og det forstår vi godt. Phaeton er den hemmelige topmodel i koncernens enorme modelprogram. En fem meter lang limousine af ministerbils-typen med traditionelt bagagerum, alt i udstyr og nogle motorer med en tørst som Kaptajn Haddock. Priserne starter omkring en million kroner herhjemme – og hvis du synes, det er mange penge, så skulle du se værditabet, når kæmpefolkevognen for første gang flyder ud over forhandlerens kantsten. Hjerteskærende er nok det udtryk, der passer bedst her.

Phaeton er VWs egenrådige bestyrelsesformand Dr. Ferdinand Piëchs prestigeprojekt. For eksempel lancerede Phaeton begrebet ‘trækfri ventilation’ fordi Dr. Piëch hader træk. Du kan også få Phaeton med firehjulstræk, læder så fint som i en Bentley og med W12-motor, der består af to sammensplejsede V6-motorer – deraf W’et.

Jawohl, Phint skal det være. Phaeton er en udstrakt langefinger til landsmændene længere sydpå i Stuttgart med en stjerne på kølerhjelmen. Piëch, der i øvrigt er barnebarn af Ferdinand Porsche, er nemlig en indædt vindertype, der ikke bryder sig om at være nummer to. Med Phaeton vil han, der er kendt som en dygtig ingeniør, vise, at VW kan lave en af verdens fineste biler.

Som ingeniørkunst er VW Phaeton mageløs. En fuldgyldig konkurrent til klassens bestseller og verdensdiplomatiets favoritkøretøj, Mercedes S-klasse. Ingen tvivl om det.

Som kommercielt produkt er Phaeton en katastrofe. Ja, analysefirmaet Bernstein har udråbt VW Phaeton til at være ‘en af bilhistoriens tre mest tabsgivende biler i nyere tid’.

Det er alligevel noget. Og det er ikke småpenge, vi taler om: VW brugte angiveligt mere end 7 milliarder kroner på at udvikle Phaeton op til debuten i 2002. Blandt andet byggede man en særskilt Phaeton-fabrik i den tyske by Dresden helt i glas, så verden måbende kunne kigge ind og se skabelsen af verdens fineste folkevogn.

Piëch og de andre VW-bosser var så tilfredse med, hvad de så, at de regnede med et årligt salg på 20.000 Phaeton. I 2013, der er de seneste offentliggjorte salgstal for modellen, blev der solgt færre end 6.000. Måske godt det samme, for ifølge analytikerne taber VW mere end 200.000 kr., hver gang de langer en Phaeton over disken. Til sammenligning sælger Mercedes 85.000 S-klasser om året…

Hvad har det mig med at gøre, spørger du måske? En Up kan fås for mindre end 100.000 kr. og den er vi danskere jo vældigt tilfredse med?

Jo vist. Men tabet på topmodellen skal hentes et sted – og det kan i sagens natur kun blive på de Up, Polo, Golf og Passat-modeller, som danskerne og resten af Europa køber mange af. Disse populære og fine VW-biler ville med stor sandsynlighed være lidt billigere, hvis ikke Piëch insisterede på at konkurrere med Mercedes.

For det gør Piëch – og det er her, man bliver lidt gnaven som bilkøber med stor respekt for VWs biler, der som bekendt ofte er lidt dyrere end konkurrenterne: VW har nemlig planer om på den ene side at finde besparelser for fem milliarder euro – og på den anden side bruge 15 procent eller mere af det sparede beløb på at udvikle en ny generation af Phaeton.

Analytikerne ruller med øjnene og ryster på hovedet, mens de forklarer, at det er og bliver en dårlig idé: Uanset Phaetons tekniske kvaliteter har den det forkerte fornavn: En luksusbil kan simpelthen ikke tillade sig at være ‘folkelig’. Og når den alligevel insisterer på at hedde ‘Volkswagen’, forventer køberne en klækkelig rabat på at vælge den frem for en Mercedes, der har det rigtige navn i de kredse.

Som bilkender og forbruger må man give analytikerne ret. Det nærmer sig dumstædighed på VWs direktionsgang. Og selv om du aldrig har hverken hørt om eller set en Phaeton, har undertegnede svært ved bare at være ligeglad: Jeg – og du – får nemlig lov at betale for Piëchs fine fornemmelser, hvis vi køber en ‘rigtig’ folkevogn. Så når andre falder i svime over Phaetons herligheder, udtrykker jeg i stedet et ærgerligt verdammt!

Kilde. Automotive News Europe 

Læs også: Dramaet bag VWs forsigtige VW Golf

1 COMMENT

  1. VW Phaeton overgår BMW-serien og Mercedes S-programmet i komfort og tekniske løsninger. En historisk bil som vil gå over i det mytiske. Sociologisk er den interessant. Motorjournalister kritiserede projektet alene fordi den bærer navnet VW. Sjældent har jeg kørt i en mere spændende bil. Den giver minder til gudinden (DS21), men mangler det idiosynkratiske ved Citroëns udseende. Når man har kørt BMW og ejer en BMW som jeg, bemærker man, at Phaeton manifesterer sig med bedre kvalitet. Både på førerpladsen og i særdeleshed på bagsædet er den second to none.. 4-hjulstrækket og luftaffjedringen findes ikke bedre. Hverken hos BMW eller Mercedes. Phaeton vil utvivlsomt de kommende årtier blive en klassiker alene af den grund, at er der produceret så få. Et investeringsobjekt som over tid vil overgå BMW og Mercedes.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here