800 volts-teknologi og ekstrem effektivitet gør Geely-ejede Zeekr 7X i stand til at lynlade fra 10 til 80 procent på ni minutter.
I 2024 lancerede kinesiske Geely sit såkaldte “Golden Battery”. Et 800 volts litium-jern-fosfat-batteri med en kapacitet på 75 kWh. Allerede ved lanceringen i august 2024 hævdede Geely, at batteriet var i stand til at lynlade fra 10 til 80 procent på 10 minutter og 30 sekunder.
Ét er, hvad fabrikanter og marketingafdelinger hævder, noget andet er virkeligheden. I tilfældet med Zeekrs gyldne batteri viser virkeligheden sig dog at overgå laboratorietestene.
Amerikanske InsideEVs sendte en journalist til Kina, hvor han lånte en Zeekr 7X – en nyligt lanceret SUV, der er et halvt nummer større end VW ID.4-familien. Zeekr er en del af Volvo- og Polestar-familien, bilen er designet i Göteborg og bygget i Kina. Arkitekturen, Sustainable Experience Architecture (SEA), er af den effektive 800 volts-teknologi, og den er kraftigt medvirkende til den maksimale ladeeffekt på imponerende 480 kW.
Fra 0 til 100 pct. på 22 minutter
Den amerikanske journalist kørte sin lånte Zeekr 7X’s batteri ned til nul procent, hvorefter han sluttede den til en af Zeekrs egne lynladere. Zeekr har, som eksempelvis Tesla har i USA og Europa, sit eget netværk af lynladestationer i Kina. Her er den mulige ladeeffekt helt oppe på 840 kW.
Som det beskrives af journalisten Kyle Conner, så gik lynladeren “ballistisk”. Nærmest fra begyndelsen. Kort efter at have sluttet bilen til, var ladeeffekten oppe på 200 kW. Da batteriet var opladet til 10 pct., var effekten over 400 kW, effekten toppede ved 460 kW, hvorefter den stabiliserede sig omkring 400 kW, inden den hen mod slutningen gik ned.
0 til 70 pct. af batteriets kapacitet på 75 kWh var nået på 10 minutter, 10 til 80 pct. – som er det interval, producenterne oftest benytter for at illustrere ladehastighed, så man kan sammenligne modeller – tog ni minutter og 45 sekunder. Hvilket er 45 sekunder hurtigere end det, Zeekr selv opgiver som ladetiden fra 10 til 80 pct.
Fra flad til fuld var ladetiden for det 75 kWh-store batteri lige over 22 minutter. Rækkevidden er endnu ikke regnet ud efter WLTP-normen.
Hvilkenbil omtalte i øvrigt det gyldne batteri første gang i august 2024.
Zeekr 7X er i Europa
Zeekr er godt på vej ind på det europæiske marked. Omend vi stadig har til gode at se det Geely-ejede mærke her i Danmark. Zeekr er nært beslægtet med Volvo og Polestar, og 7X har siden kort før jul kunnet bestilles i Holland, Norge og Sverige. Prisen i Holland er 53.000 euro inklusive moms – det svarer til knap 396.000 kroner – for Premium-modellen med det omtalte 75 kWh-batteri.
7X fås også med 100 kWh-batteri, men så er det ikke et “Golden Battery”. Så er det et nikkel-mangan-kobolt-batteri (NMC), men også her er ladeeffekten ganske imponerende – op til 360 kW.
Zeekr har allerede lanceret modellen 001 og X i nogle europæiske lande. Flere er på vej, og vil man kigge nærmere på bilerne, kan Zeekrs europæiske hjemmeside besøges her.
InsideEV-journalistens opladning af Zeekr 7X kan man se ved at klikke på linket her.
Af redaktionen