Vi er mere tilfredse med vores biler

tilfredse

Over de seneste 20 år, er danskerne blevet mere glade for deres biler, viser stor undersøgelse. BMW-ejere er mest tilfredse – Dacia mindst.

For 20. gang har FDM taget temperaturen på bilejernes tilfredshed med sit AutoIndex, og tilfredsheden har været stort set konstant stigende siden første måling i 2003.

Det samlede resultat er stykket sammen af fire delresultater: Vurdering af bilen, forhandleren og værkstedet samt en udregning af bilejernes loyalitet over for bilmærket. Resultatet af årets undersøgelse hives bl.a. op af ejernes vurdering af bilen, hvor alle 23 bilmærker går frem, skriver FDMs medlemsmagasin Motor.

Læs mere om undersøgelsen her. 

I løbet er årene er bilerne ganske enkelt blevet bedre, forklarer Jens Velling, der er redaktør på Hvilkenbil.dk.

”Kvaliteten er generelt forbedret over hele linjen, og især bundniveauet er hævet – vi møder stort set aldrig ringe biler i vores biltest, som vi jævnligt gjorde for år tilbage,” siger Jens Velling, der har testet op mod 2.000 nye biler.

Bilproduktionen er blevet mere ensartet, da gigantiske underleverandører leverer til stort set alle mærker, fremfor at bilfabrikkerne selv fremstiller komponenter, og det sikrer en bedre og mere ensartet kvalitet, forklarer han.

Fiat, Kia og Suzuki stiger mest

Størst stigning i tilfredsheden hos bilejerne ses hos Fiat, Kia og Suzuki. Tilfredsheden er i gennemsnit steget 2,4 procent, men tallet snyder en smule, da delkategorien i år kun dækker de nyere biler, der er op til fire år gamle.

Men det forklarer dog langtfra hele stigningen, selvom det kun er de nyere, der er med.

BMW-ejere er for 10. år i træk de mest tilfredse med bilen, mens Dacia nu ligger i bunden. Sidste år var det Fiat.

At Dacia nu er bundprop i stedet for Fiat, overrasker ikke Jens Velling.

”Dacia er det eneste bilmærke, der helt bevidst positionerer sig som et discountmærke. Deres markedsposition er lige så meget at være et fabriksnyt alternativ til en brugt bil som at konkurrere direkte med andre bilmærker. Derfor skal der spares i fremstillingen af Dacia, og det kommer så udtryk på forskellig vis – måske mest tydeligt på Dacias sikkerhedsniveau,” forklarer redaktøren.

Dacia, der er ejet af Renault, står da også for den eneste decideret dårlige testoplevelse på Hvilkenbil.dk’s redaktion i år:

Elbilen Dacia Spring scorer kun sjældne én stjerne ud af seks mulige, og vurderes – trods en relativt lav pris – ikke at være pengene værd.

Konklusionen på testen lyder:

Det er OK, at Renault af økonomiske årsager importerer en kinesisk discountbil med Dacia-emblemer til Europa. Men de burde have været så respektfulde i det mindste at højne dens standarder til de europæiske. Desværre skal bilen nok blive en salgssucces på vores kontinent, i hvert fald i de sydeuropæiske storbyer, når ladestrukturen er rullet ud. Man kan så glæde sig over, at i 2024 slutter produktionen.

Læs hele testen af Danmarks billigste elbil her. 

Og alle de andre tests af nye biler her. 

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here