Bilerne er ikke kun blevet billigere, men også mindre og lettere. Derfor kører de væsentligt længere på literen i dag sammenlignet med 2006.
Mikro- og minibiler rives ned fra hylderne hos forhandlerne, mens mange forbrugere vælger de større biler fra – eller køber dem brugt. Samtidig udvikler bilfabrikkerne konstant mere og mere effektive benzin- og dieselmotorer, ligesom der ’downsizes’ på livet løs. Downsizing betyder, at bilmodellerne får motorer med mindre volumen og færre cylindre, der yder den fornødne power med hjælp fra turbolader og/eller kompressor, og det sparer vægt under motorhjelmen.
Alt dette har nu direkte effekt på de danske husholdningers brændstofforbrug, viser en opgørelse fra Danmarks Statistik. Nye personbiler fra i år kører nemlig i gennemsnit 22,0 kilometer på én liter brændstof. Det er 6,1 kilometer eller 38 pct. længere på literen end de nye biler, husholdningerne købte i første halvår 2006.
”Forbedringerne skyldes i høj grad, at de mindre, billigere, lettere og mere energieffektive biler, som er kommet frem i perioden, har tiltrukket sig mange nye købere bl.a. i kraft af højere brændstofpriser og strammere økonomiske vilkår. Samtidig har de billigere nye biler også gjort merprisen i forhold til en brugt bil mere overkommelig for mange købere,” konkluderer Danmarks Statistik ud fra de nye tal.
Kigger vi nærmere på udviklingen for henholdsvis diesel- og benzinbiler er det tydeligt, at det er på benzin-fronten, at udviklingen er gået hurtigst set over de seneste syv år. Men dieselmotorerne er dog stadig de mest effektive, oplyser Danmarks Statistik.
Husholdningernes dieselbiler, der i 2006 kørte 18,9 km/liter klarer nu 24,5 km/liter i snit svarende til en forbedring på 29,6 pct.
Fremgangen er en del større for husholdningernes benzinbiler, der har mindsket forbruget af de dyre dråber med 6,5 liter fra 15,1 til 21,6 km/liter svarende til 43 pct.
Trillingekuldene Toyota Aygo/Citroën C1/Peugeot 107 og VW Up/Seat Mii/Skoda Citigo sidder tungt – eller skulle vi sige let – på pladserne øverst på salgshitlisten. Og det har de gjort de seneste år. Alle er de benzindrevne.
Benzinbilerne har tabt 168 kg i snit
De mange mikrobiler betyder også, at husholdningernes benzindrevne biler i gennemsnit er blevet 168 kilo lettere siden 2006, mens dieselbilerne blot er blevet 32 kilo lettere.
For de nyeste biler kan forskellen på at benytte diesel og benzin illustreres ved, at mens der skal bruges 3,14 liter diesel for at flytte en dieselbil på 1 ton 100 km, så skal der bruges 4,82 liter benzin for at flytte en benzinbil af samme størrelse den samme distance.
Ifølge tallene fra Danmarks Statistik er firmabilerne også blevet lettere og kører længere på literen end i 2006.