Til fra-priser lige under 200.000 kr. lander Suzukis nye Vitara midt i minefeltet af kompakte crossovers. Faktisk bliver den dyrere end den større Suzuki S-Cross.
Der er byttet om på rollerne, når Suzuki lancerer den nye, kompakte crossover Vitara herhjemme 25. april. Til priser fra 199.000 kr. inkl. levering bliver den faktisk 10.000 kr. dyrere end sin ’storebror’, Suzuki S-Cross. De to biler deler teknik, men Vitara er 10 cm kortere mellem akslerne og væsentligt mere aggressivt designet med sit klassisk kantede offroader-look.
Netop designet og offroad-egenskaberne, der angiveligt skulle være den ægte vare i udgaverne med firehjulstræk, er dog med til at gøre Vitara mere spændende end den forsigtige S-Cross, der da heller ikke rigtigt har fået fat i bilkøberne herhjemme.
Samtidig er udstyrsniveauet ganske højt i Vitara. Selv i basisudgaven Comfort er aircondition, syv airbags, cd-radio med Bluetooth og USB samt fjernbetjent centrallås standard. For 30.000 kr. ekstra rykker du op i næste udstyrstrin kaldet Active, og så flotter Suzuki sig for alvor med udstyr som klimaanlæg, alufælge, fartpilot, touchscreen med multimediesystem, læderrat og LED-kørelys.
30.000 kr. for firehjulstræk
30.000 kr. er også prisen for firehjulstræk, der endda inkluderer adaptiv fartpilot med Active og Exclusive-udstyr. Firehjulstrækket, som japanerne har døbt AllGrip, kan fås til begge motorvarianter: 1,6 benzin med 120 hk og 1,6 diesel med samme antal hestekræfter, men væsentligt større drejningsmoment. Dieselmotoren, som Suzuki køber hos italienske Fiat, koster 40.000 kr. ekstra.
Selv om Suzuki Vitara ser spændende ud og allerede har fået meget positiv omtale som en særdeles køreglad crossover i internationale bilmagasiner, rammer den ned i en bilklasse, hvor konkurrencen på pris er hård.
Den mest oplagte konkurrent er klassens bestseller Renault Captur, der dog udelukkende kan fås med forhjulstræk. Til gengæld fås Captur til priser fra 164.000 kr. med omtrent samme størrelse og udstyrsniveau som Vitara og en lille, men ivrig trecylindret turbobenziner med 90 hk. Det er 35.000 kr. mindre end den nye, japanske klassekammerat.
Suzuki Vitara-modellen var for år tilbage den absolutte topsælger i Danmark blandt ægte SUV’ere med firehjulstræk. Den nye Vitara er dog væsentligt mindre og lettere, og kan teknisk ikke sammenlignes med sin forgænger.