Om en uge afslører Volvo mærkets nye topmodel XC90 – den første Volvo udviklet under kinesisk ejerskab. Den store SUV skal lukke hullet op til Audi, BMW og Mercedes.
Mens Saab nok engang kæmper for livet, holder de vejret på Sveriges anden bilfabrik. Om en lille uge – 26. august 2014 – er der officiel verdenspremiere på den nye Volvo XC90. For Volvo er det en vind-eller-forsvind begivenhed: XC90 er den første Volvo, der er udviklet under kinesisk ejerskab og helt uden hjælp eller dele fra den tidligere ejer, den amerikanske bilgigant Ford.
Endnu vigtigere er XC90 udset til at være bilen, der endelig bringer Volvo det sidste stykke op i bilernes Champions League. Derop, hvor klassekammeraterne hedder Audi, BMW og Mercedes, og hvor profitten udregnes i tocifrede procenttal. Det sidste er nemlig afgørende, hvis Volvo skal have råd til at udvikle nye biler af en kaliber, der kan gøre det svenske mærke til fast medlem af det dyre selskab.
Volvo-boss Häkan Samuelsson erkender gerne, at der står meget på spil med lanceringen af anden generation af XC90.
Vi får ikke en chance til, det er klart. XC90 skal lykkes – og vi er sikre på, at det kommer til at ske,” siger han i et interview med branchebladet Automotive News.
Lanceringen af den store SUV ligner da også en kraftpræstation af det svenske bilmærke. XC90 er en opvisning af ny teknologi: Platformen, der kan skaleres ned til mindre modeller som S80, V70 og S60 og V60, er nyudviklet og forberedt til hybriddrift. Motorprogrammet er også nyt og består udelukkende af brændstoføkonomiske benzin- og dieselmotorer med fire cylindre. Volvo er også klar med en perlerække af nye sikkerhedsteknologier. XC90 får blandt andet et system, der måler andre bilers retning og fart i vejkryds, så der kan tages højde for farlige situationer.
Feinschmeckerne får også flere grunde til at vælge den nye Volvo XC90 i stedet for Audi Q7, BMW X5 eller Mercedes M-klasse. Volvos nye infotainment-system sætter angiveligt nye standarder for integrationen med kundernes uundværlige iPhone, gearknoppen kan leveres i ægte krystal, og er du cigar-afficionado kan XC90 udstyres med eget humidor i handskerummet. For ikke at tale om LED-kørelyset, der er udformet som Thors hammer (billedet). Mere effektivt kan Volvos nordiske baggrund og solide image vel næppe hamres på plads…
Alle sejl er altså sat til for at gøre XC90 til en succes. Og de kinesiske ejere har da også forventninger om, at deres svenske ‘pet-project’ leverer varen.
”Jeg håber, at Volvo med XC90 genfinder sin selvsikkerhed og generobrer de markedsandele, som det er berettiget til,” udtalte Volvos reelle ejer, Li Shufu, i sidste måned.
Den kinesiske milliardær er bestyrelsesformand i både Volvo og den kinesiske bilfabrik Geely, der købte Volvo af Ford for knapt to milliarder dollars i 2010.
Siden er det gået op og ned for Volvo. Det er efterhånden syv år siden at Volvo-salget toppede på 458.000 biler i 2007. Siden er markedsandelen på det vigtige, amerikanske marked mere end halveret og i Europa har Volvo i dag en markedsandel lige under to procent. På det seneste har der dog været mere medvind for svensk bilindustris engang så stolte flagskib: Sidste år solgte Volvo næsten 430.000 biler og svenskerne forventer en stigning i salget i år på op mod 10 procent.
Læs også: