Den svenske batteriproducent Northvolts konkurs understreger vigtigheden af at have kontrol over batterier til elbiler, mener ny Volvo-chef.
Det er nye ’gamle’ tider hos Volvo. Efter at chefen gennem tre år, skotten Jim Rowan, fik sparket, er Volvos tidligere chef Håkan Samuelsson vendt tilbage til hjørnekontoret. Og dermed et fornyet fokus på omstilling til elbiler.
Volvo arbejder igen på at blive en fuldt elektrisk bilproducent inden 2030. Og en del af planen er at få større kontrol over den vel nok vigtigste komponent i elbiler – batteriet.
Kontrol er vigtig
Håkan Samuelsson er kendt som arkitekten bag Volvos oprindelige satsning på elbiler og understreger nu behovet for at sikre sig kontrol over kritiske komponenter som batterier. Det siger han i et interview med Sveriges Radio. Udtalelsen kommer i kølvandet på den svenske batteriproducent Northvolts konkurs, som ellers skulle give europæisk bilindustri et alternativ til de dominerende asiatiske batteriproducenter.
”Hvis man er en ledende elbilproducent, tror jeg det er meget vigtigt at have kontrol med sin egen batteriproduktion,” siger han til Sveriges Radio.
Lavere omkostninger
Samuelssons pointe er, at egen batteriproduktion vil sørge for, at man som bilproducent følger med udviklingen og samtidig kan holde omkostningerne nede.
”På samme måde som det tidligere var vigtigt at have sine egne benzinmotorer, når man lavede biler,” forklarer Samuelsson.
Northvolt blev grundlagt i 2016 af tidligere Tesla-medarbejdere, havde ambitioner om at konkurrere globalt ved at producere de mest miljøvenlige batterier. Trods investeringer på over 15 milliarder dollars fra store aktører som Volkswagen og Goldman Sachs, endte det svenske batterieventyr i konkurs.
Håkan Samuelsson afslører ikke, hvilke konkrete planer Volvo har for at få mere kontrol over batterierne til mærkets elbiler.