Trods rekord-resultater får Volvo-chef Jim Rowan sparket. Allerede i morgen er hans forgænger Håkan Samuelsson tilbage i chefstolen.
Det er ikke nemt at navigere i en bilindustri præget af disruption og omstilling til elbiler. Spørg bare Jim Rowan. Skotten har stået i spidsen for Volvo de seneste tre år og netop kommet ud af 2024 med det højeste salg og profit samt største omsætning i mærkets historie.
I weekenden blev Jim Rowan fyret. Bestyrelsen valgte at opsige samarbejdet med en lidt vag begrundelse om, at chefskiftet kommer ”i en afgørende tid for både Volvo og bilindustrien generelt.” Ifølge Volvo vil virksomheden “være bedst tjent med en ledelse med stor industriel erfaring, dybt kendskab til koncernen og en dokumenteret evne til at eksekvere i udfordrende tider.”
Jim Rowan har også haft udfordringer i sin regeringstid. Bl.a. er aktiekursen faldet, og salget af Volvos elbiler har skuffet på det vigtige amerikanske marked. Endelig har Volvo været nødt til at udskyde sin beslutning om at udfase alle fossilbiler med udgangen af dette årti. Der har også været massive problemer med softwaren i nye elbiler som EX90 og EX30.
Gammel kending
Rowan afløses af et kendt ansigt. Hans forgænger, svenskeren Håkan Samuelsson, er nemlig hentet tilbage fra noget, der bedst kan ligne en delvis pensionering. Samuelsson har da også kun fået en to-årig kontrakt, så Volvo har god tid til at finde en mere langvarig løsning. Samuelsson er tilbage i chefstolen i morgen, 1. april.

Håkan Samuelsson var Volvos øverste chef fra 2012 til 2022, hvor det også gik godt for det kinesisk-ejede bilmærke. Samuelsson står bl.a. bag udviklingen af modeller som XC90, S60 and S90 og tog også de første skridt ind i den elektriske tidsalder med modeller som XC40 Recharge. Frem til 2024 var han også formand for Polestars bestyrelse.
I en umiddelbar kommentar til sit comeback siger Håkan Samuelsson, at “Volvo kun har en fremtid som rent elbil-mærke”. Her kan ligge en forklaring på det overraskende chefskifte: At Volvos ejere, svenske Geely, der især satser på elbiler, har været utilfredse med Jim Rowans resultater med Volvos elektriske biler.
Analytiker er overrasket
I Sverige, hvor man naturligvis følger Volvo særligt tæt, giver analytikeren fra den svenske Handelsbanken Hampus Engellau dette bud på chefskiftet til svenske Auto motor & sport:
”Det var absolut ikke ventet. Jeg er overrasket. Når en topchef går med så kort varsel, skyldes det ofte, at chefen og bestyrelsen er uenige om retningen for virksomheden. Ganske vist har aktien udviklet sig dårligt, men jeg tror mere, det handler om, hvordan man strategisk vil drive virksomheden fremover.”