Volvo tættere på en fremtid uden uheld

Ny teknik og stærkere ståltyper bringer Volvo tættere på visionen om, at ingen må blive dræbt i en Volvo fra 2020. Første ”panservogn” bliver den kommende XC90.

Efter at årti, hvor Volvo gerne talte om design og motorkraft, er svenskerne tilbage ved deres kernekompetence, sikkerhed. Visionen er, at ingen passagerer i en Volvo må blive dræbt eller komme alvorligt til skade i 2020. Et mål, som svenskerne tager forskud på med den næste generation af mærkets største bil, SUV’en XC90.

Den nuværende XC90 har efterhånden 11 år på bagen, men har ikke desto mindre ry for at være blandt de sikreste personbiler i verden – uanset årgang. Når afløseren er klar i løbet af 2014, bliver XC90 den første baseret på en ny platform, der skal udbygge Volvos status som bilen, du helst vil køre galt i, hvis uheldet er ude. Ifølge de seneste analyser fra STRADA (Swedish Traffic Accident Data Acquisition) har en moderne Volvo næsten 60 pct. lavere personskadefrekvens end en gennemsnitlig moderne bil i Sverige, som i forvejen har en af de laveste personskadefrekvenser i verden.

Den position skal Volvos nye og såkaldte Scalable Product Architecture (SPA) forbedre yderligere, ikke mindst ved hjælp af øget brug af højstyrkestål: Hvor 7 pct. af den nuværende XC90 er bygget ved hjælp af varmforet stål, der forøger styrken uden at tilføre masse eller vægt, gælder det for 40 pct. af den nye XC90. Dermed skaber Volvo et uhørt stærkt ”sikkerhedsbur” rundt om passagerkabinen.

På vej mod den selvkørende Volvo
SPA-platformen øger samtidig brugen af moderne teknik, der kan forbedre sikkerheden som f.eks. mikroprocessor-, sensor- og kamerateknologi. F.eks. bruges en bagudrettet radar til at registrere, hvis en bagvedkørende er ved at køre op i bilen. Derved bliver det muligt at stramme sikkerhedsselerne ekstra, inden påkørslen indtræffer.

Nyhederne inkluderer også systemer, der opdager og bremser automatisk for fodgængere og store dyr. Disse systemer fungerer også i mørke.

”Et af de vigtigste fokusområder når det gælder om at undgå kollisioner, er anvende autonom ratstyring i kritiske situationer, hvor bilen forlader vejbanen utilsigtet. At biler forlader vejbanen utilsigtet er den uheldstype, der resulterer i flest trafikdræbte og alvorlige kvæstelser i moderne trafik,” siger Jan Ivarsson, Senior Manager for Volvo Safety Strategy .

Fremtidens Volvo kan selv bremse for mennesker og dyr. Også om natten.
Fremtidens Volvo kan selv bremse for mennesker og dyr. Også om natten.

De samme systemer, der hjælper med at forhindre kollisioner, er samtidig en del af et system, der gør det rarere at køre i komplekse trafiksituationer som eksempelvis køkørsel eller tæt bytrafik. F.eks. adaptic cruise control med aktiv styre-assistent, der introduceres i den helt nye XC90. På sigt kan SPA-platformen inkludere teknologier, der kan gøre fremtidens Volvo’er selvkørende.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here