Volvo ud af flere års mørke

Efter Skoda er Volvo det næstmest populære bilmærke blandt danske forbrugere.

Volvo øger arbejdsstyrken med 40 pct. til det første nathold i seks år på grund af stigende salg. Stik imod trenden forventer det svensk-kinesiske bilmærke rekordsalg i år.

Mens Saab-mærket igen kæmper for livet i en overhængende konkurs af den nye ejer NEVS, har en anden svensk bilproducent succes.

Salget af biler hos Volvo Cars steg over 9 procent i årets første ni måneder, og et rekordsalg ventes i år. Det fører til ansættelser, skriver Ritzau og det svenske nyhedsbureau TT.

Volvo vil udvide arbejdsstyrken i Sverige med omkring 1.300, da salget af biler går forrygende – stik mod trenden i den globale bilindustri.

”Salget af biler hos Volvo Personvagnar steg 9,2 procent i årets første ni måneder, hedder det i en meddelelse, hvor ledelsen forudser et salg i år på omkring 470.000 biler.

Første nathold siden 2008
De nye forandringer skal sættes i værk i første kvartal næste år, hvor fabrikken kommer til at have omkring 4.600 ansatte.

Et nathold, som ikke har været i gang på fabrikken i Torslanda siden 2008, vil blive indledt, når produktionen af den nye XC90 SUV begynder. XC 90 er Volvos første helt nye bil, siden 2010.

Den ny Volvo XC90, der er den første model på Volvos nye skalérbare platform, blev præsenteret for branchen på bilmessen i Paris i begyndelsen af oktober.

Tidligere på året offentliggjorde Volvo sin første nye egenproducerede motor i 20 år. De nye motorer fremstilles på en helt ny motor-produktionslinje til to milliarder kroner på koncernens motorfabrik i Skövde i Sverige. Fabrikken kommer efter planen til at producere 400.000 Volvo-motorer i 2015.

Volvo Cars ejes i dag af den kinesiske bilkoncern Zhejiang Geely Holding, der købte firmaet af Ford i 2010.

Læs også:

Volvo XC90 – de rette linjer er tilbage

Volvo-chef: Kun én chance med ny XC90

Volvo klar med nye motorer

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here