Mere end 1.400 VW, Skoda, Audi og Seat-ejere kan ånde lettet op: Den danske importør yder fuld kulance på biler med motorproblem på 1,2 og 1,4 TSI-benzinmotorer.
Efter massiv omtale – senest i DRs forbrugerprogram ‘Kontant’ – har den danske VW-importør besluttet at betale de fulde omkostninger på grund af en motorfejl.
Sagen om det omtalte motorproblem begyndte i 2012, da det tyske bilmagasin AutoBild fik henvendelser fra over 100 læsere. Læserne klagede over raslelyde fra VW-koncernens ellers meget roste 1,2 og 1,4 TSI-benzinmotorer, der siden 2006 er benyttet i et væld af modeller hos VW, Skoda, Audi og Seat produceret mellem 2006 og 2012. Raslelydene opstod, fordi en underleverandør havde leveret knastakselkæder i dårlig kvalitet. Over tid kunne kæden blive slap, hvilket ikke blot resulterede i støj men i flere tilfælde også meget kostbare motorhavarier.
I første omgang tilbød den danske VW-importør at yde kulance på biler, der var op til tre år gamle og havde kørt op til 100.000 km. Det er den kulance, som importøren nu udvider til at omfatte alle biler med de dårlige knastakselkæder. Efter pres fra bilistorganisationen FDM vil kulancen også gælde biler, der siden er blevet serviceret og eventuelt repareret på frie værksteder. Under normale omstændigheder yder de fire berørte bilmærker kun to års garanti, men da fejlen på knastakselkæden først optræder efter mange kilometers kørsel, har importøren valgt at yde kulance ud over garantiperioden.
Hos FDM glæder man sig over, at de berørte bilejere herhjemme nu kan være sikre på, at de ikke påføres udgifter i forbindelse med VW-koncernens motorproblem.
”Det er godt, at importørerne står ved deres ansvar, men det er ærgerligt, at det først sker nu, hvor der er fokus på problemet udefra, når de har kendt til problemerne i gennem flere år, siger Per Alkestrup, chef for FDMs juridiske rådgivning, til hjemmesiden fdm.dk.
Sådan opdager du fejlen
Der er solgt 36.579 VW, Skoda, Audi og Seat-biler med 1,2 og 1,4 TSI-motorer – og heraf skønnes altså de 1.438 af dem at have den defekte knastakselkæde. I 274 af disse biler har fejlen været så alvorlig, at hele motoren er blevet udskiftet.
Tre symptomer kan afsløre den defekte kæde:
1. En gul advarseslampe lyser, hvis sensorer opdager, at kæden er blevet for lang.
2. Ujævn motorgang kan være tegn på, at problemet er på vej.
3. Kæden rasler kortvarigt, når motoren starter. Det er OK – men fortsætter raslelyden mere end nogle få sekunder, er kæden formentlig defekt.
FDM anbefaler ejere af biler med 1,2 eller 1,4 TSI-motorer, at man får motoren undersøgt på et autoriseret værksted, hvis man stadig er i tvivl. Da 30 forskellige underleverandører leverer kæder til VW-koncernen, har det ikke været muligt for fabrikken at udopege de berørte biler.
Det er også 1,8 TSI, der er berørt. Jeg har sådan en og ved ca. 126.000 Km hoppede den af. Skoda Åbenrå har krævet 12.500,- af mig for den reparation de udførte uden at afvente min accept. Nu afventer jeg en stævning.