Foreløbig er det kun en prøveballon, men med konceptbilen Golf HyMotion viser VW, at de er klar til at køre på brint lige som Honda og Toyota.
Mens hele verden beundrer Teslas elbiler, er der ved at ske noget spændende blandt verdens største bilproducenter. Forleden kunne både Toyota og Honda fortælle, at de begynder at sælge brintbiler i 2015 – og nu melder VW-koncernen sig – i hvert fald delvist – ind i det, der ligner et spændende kapløb om fremtidens drivmidler til biler.
Golf HyMotion er en køreklar hybridbil, der både kan køre på brint eller strøm fra bilens indbyggede batteri. Det er en avanceret løsning med mange fordele: Uanset drivmiddel er HyMotion forureningsfri og med indbygget batteri kan den bedre lagre bremseenergi, spare på den dyre brint til småturene og oplades hjemme i stikkontakten. Omvendt sikrer fire brinttanke en samlet rækkevidde på 500 km og en optankningstid, der svarer til en almindelig benzinbils.
Med andre ord en teknisk og miljømæssig overlegen løsning, der kun har en enkelt hæmsko: Prisen bliver foreløbig så høj, at VW ikke mener, der er et marked for brintbiler endnu.
Kodeordet her er ‘endnu’. For VW lægger ikke skjul på, at HyMotion skal vise omverdenen, at VW-gruppen er klar til at levere brintbiler, når teknikken er blevet billigere og infrastrukturen med tilpas mange brintstationer er på plads.
VW er klar – og Audi følger trop
At VW-koncernen mener det alvorligt, understreges af, at også Audi præsenterer en brint-hybrid udgave af den store A7, der endda lanceres som ‘verdens første sport-brintbil’.
Når Europas største bilproducent opsender sådan en ‘brint-ballon’ bringer det reelt brintbilen tilbage i kapløbet med elbilerne om at blive fremtidens foretrukne biltype.
Teslas grundlægger Elon Musk har nærmest hånet brintbilerne for at være et urealistisk komplicerede og kostbare – og længe har det set ud som om, at han har haft ret.
Men på det seneste er strømmen vendt en anelse. Toyota, der trods alt er verdens største bilproducent, har i løbet af de sidste to år først aflyst mærkets første elbil, og derefter lovet at sende brintbilen Mirai på markedet til sommer. Samtidig bliver elbiler fra BMW, Nissan, VW og Renault ved med at køre betænkeligt kort på en opladning – det er fortsat kun Tesla, der for alvor ser ud til at tilbyde moderne batteriteknologi i den roste Model S, der kører op mod 500 km på en opladning.
Med VW-gruppens melding om, at man ser en fremtid for brintbiler, er der atter lagt pres på at få udviklet batteriteknologien, hvis elbilerne skal få det store gennembrud på længere sigt.
Kapløbet mellem brint og batterierne er dog først lige begyndt. Og selv de største fortalere for brint erkender, at der går lang tid, før brintbilen bliver hvermands-eje:
”Af hensyn til miljøet har vi bilproducenter et stærkt ønske om at skifte til ren brintenergi så hurtigt som muligt. Måske er det for optimistisk at sige, at det kan lade sig gøre om 20 år – men jeg drømmer om at se en betragtelig mængde brintbiler på vejene om i hvert fald 30 år,” siger Honda-præsident Takanobu Ito til branchebladet Automotive News Europe.
Læs også: De første brintbiler kommer i 2015