VW afslører den hypede afløser for den elektriske Up. ID.Every1 er større, mere sporty og får 250 km rækkevidde til 150.000 kr.
En af bilverdenens mest hypede nyheder blev her til aften afsløret ved et stort pressemøde i Düsseldorf. Vi taler naturligvis om konceptudgaven af den næste generation af mikrobilen VW Up. Afløseren har foreløbig ’shownavnet’ ID.Every1, der formentlig reduceres til ID.1, når bilen sættes i produktion i 2027.
Så lang tid går der nemlig, før VW kan sende det, som chefen for det hele, Thomas Schäfer, kaldte for selve essensen af det en rigtig VW skal være – en folkevogn.
Allerede nu lover VW priser fra folkelige 20.000 euro – det kan oversættes til 150.000 danske kroner.

Dermed bliver ID.Every1 blandt de billigste elbiler på markedet. Vi er helt nede i Kina-priser her.
Solidt udtryk
Til gengæld er der ikke noget Kina over designet. ID.Every1 har et ’fedt’ design – bilen ser simpelthen velnæret ud med sine lige, men bløde streger. Svulmende skærme over enorme 19-tommer hjul helt ude i hjørnerne giver et næsten muskuløst udtryk, der er langt fra forgængerens mere nuttede look.
Det skyldes også, at ID.Every1 er længere, bredere og lavere end Up – til trods for, at den har et batteri under gulvet.

Det bredskuldrede udtryk blødes op af fronten med rektangulære lygter med en venlig udstråling. Formen går igen i baglygterne, og binder dermed designet elegant sammen. ID.Every1 ser solid ud fra alle vinkler. Som om den er hugget ud af ét stykke metal og fuldstændig fri for pynt og overflødige detaljer.
VW var da også tydeligt tilfredse med resultatet. Thomas Schäfer sammenligner bilen med en ven, der altid er der for dig og et skattet medlem af familien. Chefdesigner Andreas Mindt fremhævede den ”atletiske silhuet” og det ”frække smil på fronten, der gør bilen charmerende”.
Viser ny designstil
Vi er tilbøjelige til at give VW ret og tror, at ID.Every1 viser den designstil, som VW vil indføre på mærkets kommende elbiler. Der er i hvert fald et ønske om at gøre dem mindre futuristiske og mere VW-agtige. Her ligner ID.Every1 et godt bud på fremtidens VW-design med sine klare referencer til tidlige Golf-modeller.

Dog skal vi også spise lidt brød til begejstringen. Selv om ID.Every1 ser produktionsklar ud, triller den altså først af samlebåndet om to år. Vi tvivler på, at kæmpehjulene, de mørktonede ruder og den sorte vinduesstolpe overlever på den endelige produktionsudgave, hvis prisen skal holdes nede på 150.000 kr.
Mindst 250 km
Med lange udsigter til produktionsstart ved vi heller ikke noget skudsikkert om rækkevidden. VW lover ”mindst 250 km”, men oplyser ikke noget om batteristørrelse, type og ladeeffekt.
Under alle omstændigheder er det beskedne værdier, der hovedsageligt vil gøre den elektriske folkevogn til en typisk bybil eller bil nummer to.

Til gengæld nøjes ID.Every1 ikke med en central placeret infoskærm, men også får et lille, separat digitalspeedometer som vi kender fra VWs øvrige elbiler. Softwaren bliver topmoderne og den første, som udspringer af samarbejdet med amerikanske Rivian. Vi bemærker også fysiske knapper i midterkonsollen til ventilation og i rattet til en lang række funktioner som lyd og eventuel fartpilot.
Teknisk er bilen baseret på et lettere forenklet udgave af den kendte MEB-platform. Blandt andet er er baghjulstræk forvandlet til forhjulstræk. Det sparer både penge og plads.
Kabinen bliver fleksibel med fire siddepladser og opbevaringsrum, der kan flyttes frem og tilbage mellem sæderækkerne.

Vi skal formentlig et godt stykke ind i 2026, før VW afslører den produktionsklare model og alle specifikationerne. Inden da – i 2026 – er VW klar med den Polo-store elbil ID.2, der er et nummer større og får omkring 450 km rækkevidde til ca. 200.000 kr.
Lige præcis ventetiden kan blive en udfordring for VWs hidtil billigste elbil. Den betyder, at ID.Every1 bliver overhalet inden om af andre elektriske mikrobiler som Renault Twingo og billige kinesere som BYD Dolphin Mini. Men VW gør sig i det mindste klar til kamp i alle bilklasser – også den mindste, der er så vigtig i Europa.
VW ID.Every1
Elbil i mikroklassen med plads til fire personer.
Længde/bredde/højde: 388/182/149 cm
Akselafstand: 254 cm
Bagagerum: 305 liter
Motor: 70 kW (95 hk)
Topfart: 130 km/t
Rækkevidde WLTP: +250 km
Pris: 150.000 kr.
Lancering: 2027