Næste år skærpes EU-kravene til bilers CO2-udledning. Trods elbiler blandt modellerne kommer VW og Ford ikke under CO2-grænsen.
Både VW og Ford kan imødese store bøder næste år. EU’s miljøkrav, til hvor meget CO2 nye biler i gennemsnit må udlede, vil fra 2025 – som et udgangspunkt – være på 93,6 gram pr. kilometer.
Tal for første halvår 2024 viser, at VW-gruppens biler i gennemsnit udleder 123 gram kuldioxid (CO2) pr. km. Ford-gennemsnittet er på 125 g/km. For hvert gram CO2 over kravet skal den enkelte bilproducent betale 95 euro (knap 709 kroner) pr. solgt bil i bøde til EU.
Siden 2021 har kravet været 116 g/km, og EU har uddelt miljøbøder på 550 millioner euro (ca. 4,1 mia. kroner). Det skriver branchetidsskriftet Automotive News, der citerer analyseinstituttet Dataforce.
Hver producent bliver dog dispenseret afhængigt af model-sammensætningen. Hvis en producent for eksempel har flere større SUV-modeller på programmet, kan kravet reduceres. Altså må nogle producenters gennemsnitlige CO2-udledning pr. bil være højere end 93,6 g/km.
I praksis betyder det, at CO2-kravene til eksempelvis BMW og Mercedes, der sælger mange tunge fossildrevne SUV’er, er mere lempelige end til f.eks. Citroën, der sælger flest mindre biler med mindre motorer og dermed lavere CO2-udledning.
Krav om lempelse
I første afsnit blev ordene ‘som et udgangspunkt’ skrevet. Det skyldes, at der er undtagelser, og de kan tilskrives lobbyisme. Der er en magtfuld faktor i EU-korridorerne.
De store europæiske bilproducenter har nemlig gennem årene haft held til at overtale beslutningstagere i EU til at justere på de overordnede CO2-krav. Hvilket er forklaringen på de differentierede krav.
De seneste måneder har tunge drenge i europæisk bilproduktion, VW’s topchef Oliver Blume, BMW’s Oliver Zipse og Renault-gruppens Luca de Meo, offentligt krævet, at EU bør genoverveje 2025-tallet.
Deres argument er, at de skærpede miljøregler harmonerer dårligt med virkelighedens salgstal. På globalt plan og i EU falder antallet af solgte elbiler, og flere bilmærker – blandt andre de tre nævnte – har for længst bebudet, at de bliver nødt til at skrue op for produktionen af først og fremmest opladningshybrider. Og at de bliver nødt til at skrue ned for udvikling og produktion af elbiler.
CO2-kvoter til salg
Udover massiv lobbyisme og lempede krav er en anden finte at købe sig til CO2-aflad. En miljøgrøn bilproducent på den sikre side af miljø-stregen kan nemlig sælge CO2-kvoter til andre producenter, som ellers ville få en gigantisk miljøbøde.
Det har blandt andet betydet, at Tesla – som jo udelukkende sælger elbiler – gennem årene har tjent tykt på at sælge CO2-kvoter.
I 2023 var Teslas indkomst på salg af CO2-kvoter på 1,79 mia. dollar (12 mia. kr.). CO2-finten har siden 2009 indbragt Tesla ni mia. dollar (over 60 mia. kr.).
Af redaktionen