Trods problemer med dobbeltkoblings-gearet DSG udvikler VW en ny udgave med hele 10 trin. Automatgearkassen dukker først op i den nye Passat.
Tre, fire, fem, seks, syv, otte, ni og snart 10. Kapløbet om at udvikle nye automatgearkasser med fleste mulige trin fortsætter med uformindsket kraft. Toyotas luksusmærke Lexus fører p.t. med ni trin, men både Ford, General Motors, Hyundai og Kia har annonceret, at de er på vej med 10-trins automatgear.
Tyske VW ser dog ud til at først at kunne lancere et automatgear med et to-cifret antal gear. Trods ganske omfattende problemer med koncernens DSG dobbeltkoblings-automatgear varsler VW nu en ny 10-trins udgave. Den nye Passat, der lanceres omkring november i år, bliver den første folkevogn med det nye supergear. Hvorvidt gearkassen er klar fra november eller først kommer i løbet af 2015, melder historien dog ikke noget om.
Samtidig med at VWs chef for drivline-udvikling, Heinz-Jakob Neusser, bekræfter det kommende 10-trins DSG gear, anerkender han, at der kan være problemer med koncernens eksisterende DSG-gear, der har seks eller syv trin.
Vi har analyseret DSG-problemerne, og det er især taxaer, som har fejl på gearkasserne. De kører på en anden måde end almindelige menneskers biler – langt og i meget start-stop trafik. Derfor har vi udskiftet overfladen på de yderste lameller i koblingen, og det tror vi kan løse problemet. Samtidig vil vi fremover lade taxabranchen teste DSG-gearkasser for os, så vi kan undgå problemer i fremtiden,” siger Neusser i et interview med det svenske bilsite automotorsport.se.
Når VW og konkurrenterne bliver ved med at presse stadig flere trin ind i automatgearkasserne, skyldes det stadigt skrappere krav om at nedbringe bilernes CO2-udslip og dermed brændstofforbrug. Jo flere trin en gearkasse har, desto bedre kan den finde et gear, der får motoren til at arbejde ved præcist de rigtige antal omdrejninger. Den korrekte belastning af motoren er en effektiv måde at spare brændstof på og reducerer samtidig motorstøjen til gavn for bilernes komfort.
Udover 10-trins DSG-gear lancerer VW en anden teknisk nyskabelse i den kommende Passat: Mærkets første dieselmotor med dobbeltturbo. Dermed stiger ydelsen for VWs to-liters turbodiesel fra 177 til hele 240 hk.