VW rocker på Golf-banen

Konceptbilen VW T-Roc er et forvarsel om frækkere folkevogne – fremover vil VW tilbyde flere livsstilsbiler, herunder en crossover, der kiler sig ind mellem den lille Taigun og den større Tiguan.

Kompakte crossover-typer a la Renault Captur, Peugeot 2008 og Nissan Juke er bilindustriens bedste våben mod vigende salgstal. Vi har efterhånden skrevet det mange gange, men faktum er, at selvsikre ’gadekryds’ med eller uden firehjulstræk hitter, og derfor vil alle være med. Selv Volkswagen løsner nu slipset og kaster sig ud i kampen om de stilbevidste kunder med koncept-crossover’en T-Roc.

VW T-Roc er blandt showstopperne på biludstillingen i Geneve. Og man forstår godt begejstringen, når øjnene dvæler ved den nærmest 3-dimensionelle front, de enorme hjul og targa-taget, der kan løftes af i 2 sektioner og dermed næsten forvandler T-Roc til en cabriolet.

Indvendig fortsætter løjerne med en 2+2 indretning, der angiveligt byder på god plads til 4 voksne trods en beskeden længde på 4,2 meter. Instrumenteringen er et high-tech kapitel for sig: Alle ure og instrumenter er afløst af skærme, der viser alt fra speedometer til navigation. Den største af skærmene øverst i midterkonsollen er faktisk en tablet som en iPad, der kan vippes ud og tages med ud af bilen. Det samme gælder små HD-kameraer i sidespejlene.

Alu-listen, der løber langs taglinjen, skal få VW T-Roc til at se lavere ud end sine 150 cm.
Alu-listen, der løber langs taglinjen, skal få VW T-Roc til at se lavere ud end sine 150 cm.

Teknisk er VW T-Roc baseret på samme modul-platform som den nye Golf. Med sine 4,2 meter er T-Roc 25 cm kortere end VW Tiguan men har samme akselafstand. Omvendt er T-Roc noget større end Taigun, en kompakt crossover baseret på VW Up, der også er på vej.

Med drivlinen fra Golf GTD – en 184 hestes dieselmotor og permanent firehjulstræk – er T-Roc ikke blot køreklar men også ganske tæt på at være produktionsmoden. Ifølge tyske medier ruller den seriefremstillede T-Roc – der nok får et andet navn – af samlebåndene i 2017 med en lidt højere taglinje og 5 døre. Dermed satser VW som så mange andre mærker på, at crossover og SUV-typer bliver blandt de mest populære biltyper i de kommende år. Slut med forsigtig mainstream – fremover skal der spilles hård T-Roc i den pæne Golf-klub…

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here