VW vil fokusere på kernemodeller, der tjener penge. Det betyder farvel til anderledes nichemodeller som VW Arteon og T-Roc Cabriolet.
VW er hårdt presset af kinesisk konkurrence og omstilling til elbiler. Fabrikslukninger har endda været på tale, men er nu afværget efter hårde forhandlinger med fagforeningerne.
Men spares skal der, så VW kan få råd til at fortsætte udviklingen af elbiler, der kan leve op til EU’s miljøkrav og samtidig klare konkurrencen med kineserne.
Et oplagt sted at spare er at svinge sparekniven over nichemodeller i VW-programmet, der måske ser godt ud på et familiefoto, men ikke rigtigt tjener penge til koncernen. Ja, måske snarere er en udgift.
Ikke råd til ‘gambling’
Lige nu er VW-koncernen ikke i en situation, hvor man ”har penge at gamble for” på nichemodeller, som ikke er en del af koncernens ”kerne-modeller,” siger VWs topchef Thomas Schäfer i et åbenhjertigt interview med engelske Autocar.
Faktisk vil VW ikke lancere nye nichemodeller eller andre biler, der kun sælger i små oplag, før man har ”opbygget den perfekte flåde af bilmodeller,” forklarer Thomas Schäfer.
Det vil betyde et farvel til biler som VW Arteon, en sporty coupé-lignende udgave af Passat, og den endnu mere specielle cabriolet-udgave af crossoveren T-Roc.
Thomas Schafer lader forstå, at den slags overvejelser om, hvilke modeller, der skal leve eller dø, er genstand for ”vedvarende debat hvert eneste år” i VW-koncernen.
Golf og ID-modeller er vigtige
Beslutningerne tages ud fra salgstal og hvor store omkostninger, der er forbundet med at udvikle og fremstille de mere specielle biler med et mere begrænset publikum.
”Vi bliver nødt til at investere i elektrificering, Euro 7-normen og hvad der kommer på sigt. Det er svært at få råd til det hele, og du bliver nødt til at holde dit modelprogram – selve kernen – sammen,” siger Thomas Schäfer.

Han løfter også sløret for, hvilke bilmodeller VW selv anser for at være de vigtigste, for at være ’kernen’ er. Det er biler som SUVen Touareg, ikoniske Golf og de elektriske ID-modeller. Alene det at få råd til at udvikle og fremstille disse kernemodeller er i sig selv en vanskelig opgave, der kræver ’ofre’ andre steder i koncernen.
”Engang havde vi ganske mange nichemodeller, og jeg siger ikke, at vi ikke bringer dem tilbage, men det bliver ikke lige nu. Vi bliver nødt til at holde kerneforretningen sund og rask. Det er vores primære fokus,” fortæller Thomas Schäfer.
Kan gøre comeback
Han medgiver samtidig, at nichemodeller som f.eks. sportsvognen Scirocco er en vigtig del af VWs selvopfattelse. Og udelukker derfor ikke, at den slags biler kan komme igen. Det bliver bare ikke i en periode, hvor VW er presset til at fokusere på de biler, der tjener penge til virksomheden.