Afsløringen af bevidst miljøfuks har kastet VW ud i koncernens værste krise nogensinde. Hvilkenbil giver dig overblikket efter en dramatisk første uge i ‘dieselgate’
I dag er det en uge siden, at de amerikanske miljømyndigheder sprang bomben: VW har bevidst manipuleret med miljøgodkendelsen af 482.000 dieselbiler solgt i USA. Kort efter kom det frem, at der er tale om i alt 11 millioner biler.
Svindlen består i en særlig software, der sørger for, at motoren opfylder alle miljøkrav til udstødningen, når softwaren registrerer, at der måles på bilen – men slår over på et andet program, der øger udslippet af skadelige stoffer op til 40 gange, når bilen atter kører i normal trafik.
VW har erkendt, at man har benyttet manipulerende software. Her er, hvad der er sket siden:
Topchef fyret og forgyldt
Onsdag valgte VW’s øverste chef, Martin Winterkorn at tage ansvaret, konsekvensen og et håndtryk af den mest gyldne slags. Winterkorn fastholder, at han ikke vidste besked med svindlen og har formentlig ret til både en enorm pension samt to års løn – tilsammen nærmer kompensationen sig en lille halv milliard kroner. Spørgsmålet er, om det gavner VW’s image at kaste mere end 400 millioner kroner efter en chef, der har påtaget sig ansvaret for den største skandale i firmaets historie: Det er mange penge og de eneste, der kan betale dem, er dem, der køber VW-koncernens biler…
Udviklingschefer bliver syndebukke
De næste chefer er på vej til skafottet. Ifølge flere medier drejer det sig om Audis udviklingschef Ulrich Hackenberg, VW’s chef for motorer og gearkasser Wolfgang Hatz og chef for VW’s mærkeudvikling Heinz-Jakob Neusser. De tre ledende figurer ventes at blive fyret på et ekstraordinært bestyrelsesmøde i denne weekend.
Porsche-chef rykker op
Winterkorns efterfølger blev udpeget fredag. Det er 62-årige Mathias Müller (billedet), der ind til nu har været chef for VW-koncernens succesfulde sportsvognsmærke, Porsche.
Müller betegnes som en erfaren ‘insider’, der har et massivt netværk efter næsten 40 års tjeneste i VW-gruppen. Han er vellidt og ligefrem, og har tidligere sagt, at ‘han er for gammel til at være koncernchef’ og har tværtimod ønsket en foryngelseskur af VW-ledelsen. I stedet er Müller blevet ‘direktøren for det hele’ og får brug for alle sine kontakter og enorme viden om koncernen for at rette VW-skuden op igen.
En pikant detalje er, at Müller nyder støtte fra Ferdinand Piëch, tidligere ‘stærkt mand’ i VW og Ferdinand Porsches barnebarn, der højst overraskende tabte magtkampen med Martin Winterkorn tidligere i år. Med Müller i chefkontoret gør Piëch reelt et comeback og har i forvejen en stærk position, da han repræsenterer en del af Porsche-familien, der har aktiemajoriteten i VW-koncernen.
Flere modeller er omfattet
Først var det 482.000 biler i USA. Så 11 millioner personbiler med 1,6 eller 2,0 liters dieselmotorer Fredag kom det frem, at skandalen også omfatter populære varevogne som Transporter og Caddy samt modeller med 1,2 liter dieselmotor. Koncernens andre mærker som Seat, Skoda og Audi er også ramt.
Retssager på vej – og det kan blive dyrt
I USA har de første VW-ejere anlagt op mod 40 gruppesagsanlæg mod VW-koncernen for ‘svindel, bedrag og kontraktbrud’. I Tyskland og andre steder i Europa er der også sagsanlæg på vej. VW har allerede afsat 48,5 milliarder kroner til tab i forbindelse med sagen, men flere brancheanalytikere mener, at ‘dieselgate’ kan blive langt dyrere for VW. Alene i USA kan bøden for svindel med 482.000 biler løbe op i 118 milliarder kroner. Spørgsmålet er, om de samlede søgsmål kan true VW’s ellers solide økonomi?
Læs også: Europa også ramt af VW’s miljøfusk