BILTEST: VW T-Cross er mere end en høj Polo. Endda til en fornuftig pris når man tager det omfattende sikkerhedsudstyr med i ligningen.
Hvilken bil?
VW T-Cross er en lille SUV – eller crossover om man vil – i miniklassen, hvor bestsellere som Renault Captur og Peugeot 2008 huserer. Det vil sige nogenlunde samme størrelse som for eksempel VW Polo. Bilen er da også bygget på den skalérbare MQB-platform, der udover Polo danner basis for søsterbilen Seat Arona, der vandt titlen som Årets Bil i Danmark 2018. Først nu ca. halvandet år senere kommer det tyske svar på den spanske vinder, der dog aldrig fik høstet en salgssucces på titlen blandt andet pga. af lange leveringstider. Priserne for VW T-Cross starter lige under 200.000 kr. for basis-udgaven med 95 hk, der bare hedder T-Cross. Vi tester her mellemste udstyrsniveau, Life, med samme 3-cylindrede turbobenzinmotor og fem manuelle gear til 226.500 kr.
Vidste du at?
VW ankommer som sædvanlig sent til festen i klassen for kompakte crossovers. Men også denne gang ser det ud til, at tyskerne med T-Cross hurtigt kan komme til at svinge taktstokken på dansegulvet.
Den første til at træde dansen fra Volkswagen-koncernens mærke-pallette var søsterbilen Seat Arona, der høster roser for sine gode køreegenskaber. VW T-Cross har allerede overhalet Arona i salgsstatikken, og senere i år ventes endnu en søsterbil, Skoda Polar. VW-koncernens kompakte crossovere skal især udfordre klassens franske bestsellere Renault Captur og Peugeot 2008.
Hvordan er førerpladsen?
Meget typisk VW. Alt er som det plejer at være bag rattet i T-Cross med den velkendte otte tommers trykfølsomme skærm placeret centralt øverst i midten. Instrumenter, knapper, kontakter, dørhåndtag, sæder osv. er genbrug fra VW-hylderne, dog er rattet med sine blødere former lidt anderledes end i Polo. Nogle vil kalde det kedeligt, mens andre vil glædes over den nøgterne logik, der præger førerpladsen i T-Cross. Faktum er, at man uanset størrelse sidder fint med godt overblik. Det eneste der springer i øjnene – eller snarere mærkes i fingerspidserne – er hård plast overalt på instrumentbordet og dørsiderne. Det holder produktionsprisen nede, og efter kort tid tænker man næppe på den manglende lækkerhedsfornemmelse. Vi bemærkede heller ingen irriterende knirkelyde.
Hvordan opleves kabinen?
Kabinen er en af T-Cross’ styrker. Selv om bilen er bygget på samme platform som VW Polo, er kabinen mere rummelig. Især på bagsædet der næsten er som i flere mellemklasse crossovers. T-Cross er med sine 411 cm fem cm længere end Polo, og karosseriets firkantede form er samtidig godt udnyttet. Samtidig sidder man på typisk SUV-vis højere og mere opret i T-Cross, der har 11 cm højere til loftet end Polo. Bagsædefolket har også glæde af usb-stik men må undvære friskluftdyser, mens en klodset kardankasse stjæler benplads midt i. Bagsædet kan justeres 14 cm i længderetningen, alt efter om der er brug for meget bagageplads eller mere benplads bagi. Bagagerummet har, hvis bundpladen flyttes ned, en god dybde, der giver plads til mellem 385 og 455 liter. Fint til ferieoppakning for fire. Volumen er bestemt af, om bagsædet er skubbet frem eller tilbage. Lægger du bagsæderne ned, får du et plant gulv og plads til hele 1.281 liter.
Er sikkerheden i orden?
Ja. VW T-Cross har fået de maksimale fem stjerner i EuroNCAPs sikkerhedstest. Konstruktionens basale sikkerhed ved kollisioner er god og beskytter både voksne og børn godt. Derudover har T-Cross et højt niveau af aktive sikkerhedssystemer som standard. Blandt det omfattende sikkerhedsudstyr i T-Cross kan nævnes blindvinkelsensor med udkørselsassistent, vejbaneassistent og automatisk nødbremse, der også reagerer på cyklister og fodgængere. Dermed skiller T-Cross sig positivt ud på sikkerhedsudstyr sammenlignet med flere konkurrenter i klassen. Vi fremhæver også, at T-Cross som standard har adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til den forankørende bil, og med DSG-gear virker helt ned til stilstand. Læs mere på euroncap.com
Hvordan kører den?
I T-Cross er komforten i højsædet. Den kører godt både i byen, hvor den er let overskuelig takket være den høje siddeposition og på motorvejen, hvor den er retningsstabil og faktisk opfører sig lige så komfortabelt som en større bil. Bump og ujævnheder opfanges af undervognen med en vanlig fast VW-hånd, og vi bemærkede heller ingen tendens til nikkende bevægelser i karosseriet. Støjniveauet i kabinen er ganske lavt, med mindre pisken svirpes over den lille motor under acceleration.
Styretøjet er præcist med en god føling med forhjulene, men er man på udkig efter en decideret dynamiske køreoplevelse, skal man se et andet sted hen. Men det gælder generelt for de højbenede biltyper.
Hvordan er motoren?
Testbilen har en 95 hestes turbobenzinmotor og fem gear, og den leverer tilpas med kræfter til bilen. Den lille tre-cylindrede motor støjer ikke meget ved konstant fart, men giver en del snerren fra sig ved accelerationer. Det ændrer sig ikke, hvis man opgraderer til den 115 hk udgave, men bundtrækket forbedres, og der er mere overskud til en overhaling, samtidig med at du får et sjette gear med i købet. Det sænker omdrejningstallet og dermed lydniveauet i kabinen samt benzinforbruget ved motorvejskørsel. Vi ville smide de ca. 10.000 kr. ekstra til en motoropgradering. Også fordi den kan kombineres med det velfungerende 7-trins DSG automatgear til 18.500 kr. ekstra. Det er en fornøjelse at køre med i hverdagen – især ved bykørsel. Vi nåede uden besvær et gennemsnitligt forbrug på 16,5 km/l benzin i testugen, hvilket er meget lig de opgivne 16,7 km/l.
Passer prisen?
Både og. Merprisen for T-Cross i forhold til Polo er blot 15-20.000 kr., og det er en absolut rimelig merudgift for en mere anvendelig og rummelig bil med lettere indstigning og godt overblik i trafikken. Set i forhold til sine mange konkurrenter er T-Cross med en startpris på ca. 200.000 kr. omkring 25-30.000 dyrere end de billigste. Til gengæld får du både mere plads og anvendelighed og ikke mindst et omfattende aktivt sikkerhedsudstyr med blandt andet automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot, som mange ikke har – heller ikke som tilkøb. Alt i alt virker prissætningen af VW T-Cross fair – også med den normalt gode gensalgsværdi på VW in mente.
Er der alternativer?
Ja, en del. Crossover-stilen har bredt sig med høj hastighed ned blandt minibilerne, og der kommer hele tiden flere til. VW er som nævnt ikke det mærke, der har sadlet hurtigst. Renault Captur og Peugeot 2008, der begge ligger højt på salgslisterne, fås fra knap 170-185.000 kr., men begge er konstruktioner, der efterhånden har nogle år på bagen. De halter især på sikkerhedsfronten. Også Hyundai Kona sælger godt, kører godt og kommer med fem års garanti i bagagen til priser fra 185.000 kr. Opel, som er opslugt af PSA-koncernen, tilbyder Crossland X til priser fra 180.000 kr., mens søstermodellen, Citroën C3 Aircross, fås fra 175.000 kr. endda med en stærkere motor. Endelig er der selvfølgelig Seat Arona, som VW T-Cross deler platform med. Den koster fra 178.000 kr. men er knap så rummelig som T-Cross og siddepositionen er lidt lavere. Til gengæld er køreegenskaberne mere friske. Alt i alt er der et stort udvalg i klassen, hvor der konkurreres hårdt om kunderne, så hold øje med de mange kampagnetilbud.
Konklusion:
For: Plads, siddekomfort, sikkerhedsudstyr, aktiv fartpilot.
Imod: Kun to års garanti, hård plast over alt, pris.
Hvilkenbil siger:
Læs også tests af konkurrenterne:
Hyundai Kona – ikke noget at grine ad
Citroën C3 Aircross er både fryd og frustration
Højbenet Seat Arona har hit-kvaliteter
Kia Stonic – mindre samba i højhælet Rio
Crossland X – tysker med fransk accent
Mazda CX-3 – byens frækkeste gadekryds
FAKTA: VW T_Cross 1,0 TSI Life 95 hk
Vejl. pris, inkl. lev.: 226.500 kr.
Anslået kontantrabat:* 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.040 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): *****
Antal airbags: 6
Forbrug (WLTP-norm): 16,7 km/l (CO2 131 g/km)
Forbrug i test: 16,5 km/l
Længde/bredde/højde: 411/176/158 cm
Akselafstand: 255 cm
Bagagerum (min/max): 385-455 /1281 liter
Køreklar vægt: 1.245 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter turbobenzin
Effekt: 95 hk/175 Nm (v. 2.000 omdr./min.)
0-100 km/t: 11,5 sek
Topfart: 180 km/t
Særligt standard udstyr (Life)
Længdeforskydeligt bagsæde, el-indstillelige sidespejle med varme, LED-kørelys, LED-baglygter, centrallås, el-ruder for og bag, el-opvarmede sprinklerdyser, 8” touchskærm i farve med usb- og bluetooth til mobiltelefon, aircondition, sort tagræling, parkeringssensor for og bag, multifunktionslæderrat, 16” alufælge, variabel bagagerumsbund, midterarmlæn foran, forsæder med varme og højdeindstilling, fremklappeligt passagersæderyglæn, skuffe under passagersæde, nedfældelig bagsæderyg 2/3, træthedsregistrering, automatisk nødbremse, vejbaneassistent, blindvinkelassistent med udkørselsassistent, adaptiv fartpilot.
Metallak: 6.495 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
DK pakke:
(Climatronic klimaanlæg med 2 zoner, regnsensor, automatisk nedblændeligt bakspejl og bakkamera): 9.000 kr.
Ja, hvis man har lyst til en bil med kræfterne fra en VW Up, men vægten fra en Golf, som så derfor ikke kan gå mere end 80 uden at sluge uanede mængder benzin hele tiden, så er det måske en fin bil.
Stop nu det downsizing, det skaber bare flere trafikale problemer, og forurener mere.
Jeg har prøvekørt en 115 hk med 7 trins dsg automatgear. Og jeg syntes virkelig, den er en fed bil på alle måder. Den dækker langt de fleste behov og kører fantastisk. Der er rigeligt bundtræk med 200 nm til forsvarlige overhalinger. Den har komfort og køreegenskaber, der får bilen til at virke en klasse højere end de andre konkurrenter. Den er også lidt dyrere, men det er jo ikke overraskende, hvis man vil have tysk kvalitet og den sikkerhed, som VW tilbyder. Og adaptiv fartpilot, der går helt ned til 0 km/t, er intet mindre end genialt til by og kø kørsel.
Og til sidst vil jeg lige fremhæve det passagersæde, der også kan lægges helt ned, så man faktisk kan ligge og sove i bilen. Det er også et kæmpe plus.
Jeg er solgt og køber en på næste fredag. Det bliver en T-cross Life med 7 trins DSG gear. Den er med DK pakke og plus pakke.