Mens det meste af bilindustrien satser på batteridrevne elbiler, fortsætter forskningen i brintbiler. Nu hævder VW at have opnået et ‘gennembrud’ sammen med Stanford University.
Elbilerne er på vej. Ethvert bilmærke med respekt for Tesla, verdens knappe oliereserver og især stadig skrappere miljøkrav udvikler elbiler på livet løs. De første er her allerede, og i 2025 forudser mange, at det folkelige gennembrud kommer for den batteridrevne elbil.
Kodeordet her er ‘batteridreven’. De elbiler som bilindustrien udvikler på, kører nemlig alle på batterier. Altså en velkendt teknologi, som indtil fornylig har været hæmmet af batteriernes relativt beskedne rækkevidde og lange opladningstid.
Netop de to ting arbejder man på at forbedre. Moderne elbiler nærmer sig 500 kilometers rækkevidde på en opladning, og de bedste af dem kan lades til 80 procent kapacitet på cirka en halv time. Samtidig er prisen på vej ned, mens miljøkravene til biler med benzin- og dieselmotorer fortsat er på vej op. Derfor spår mange elbilen en stor fremtid.
Det er noget relativt nyt. For blot få år siden så de fleste brintbilen som det mest realistiske alternativ til biler med forbrændingsmotor. Brintbiler kører også på el, men får ikke strømmen fra et stort og tungt batteri, der bruger timer på at blive ladt op i stikkontakten. En brintbil skal ‘bare’ have fyldt brint i tanken. Det tager få minutter, så skaber den selv strøm gennem en kemisk proces. Du slipper altså for den lange ladetid og høje vægt, der hæmmer de batteridrevne biler.
Men brintbiler er kostbare. Op til tre, fire eller fem gang så dyre som batteridrevne elbiler. Det fik fornylig en af teknologiens varmeste fortalere, Toyota, til om ikke at lægge brint-teknologien på hylden, så ‘overgive’ sig og sideløbende udvikle på batteridrevne elbiler som de fleste af konkurrenterne.
Mindre behov for platin
Nu kommer verdens største bilproducent, Volkswagen, med en interessant melding: I samarbejde med det højt respekterede amerikanske Stanford University, har man opnået et ‘gennembrud’, der med et slag kan gøre brintbiler væsentligt billigere og dermed realistiske.
Det handler om den proces, som man omdanner brint til strøm med. Kort fortalt kræver det brug af det både sjældne og dyre metal platin. Sammen har Stanford University og VW udviklet en ny metode, der reducerer behovet for platin med to tredjedele og samtidig forbedrer brændselscellens effektivitet og holdbarhed markant.
Ifølge VW har den nye teknologi potentiale til at bringe omkostningerne for brintbiler ned på niveau med batteridrevne elbiler. Ironisk nok er moderne batterier også udfordret af deres høje behov for sjældne metaller og jordarter.
Udfordringen for VW’s brintbil-projekt bliver nu at omsætte teknologien til masseproduktion, så omkostningerne kan reduceres.
Læs også: Toyota på vej med langtrækkende elbil