Ford Mondeo kørte med sejren for andet år i træk uden at imponere de danske firmabilister i juryen. VW, Skoda og Audi blev bortdømt på mistanke om urent trav.
Årets firmabil 2016 blev Ford Mondeo (billedet), som også vandt Business Danmark og Morgenavisen Jyllands-Postens kåring sidste år.
Men hvem ved, om det var faldet sådan ud, hvis VW Passat og tre andre firmabils-kandidater fra Volkswagen-koncernens øvrige brands havde været med i konkurrencen?
Det var de ikke. Juryen har bedømt bilerne, men valgte at trække dem ud af den endelige konkurrence – selv om ingen af de testede biler har den skandaleombruste A189-dieselmotor, men i stedet den nyere type, EA288, som lever op til Euro6-normen.
Også Audi A4, Skoda Superb, VW Touran udgik af feltet på en halv snes biler, hvor juryen så kunne stemme på de resterende seks biler.
Lars Bundgaard, der er formand for Trafikpolitisk udvalg i sælgernes fagforening Business Danmark, forklarer til Jyllands-Posten om baggrunden for beslutningen:
Der foregår i øjeblikket en undersøgelse omkring urent trav med dieselmotorerne i VW-koncernen. Da den ikke er afsluttet, og vi ikke ved, hvad der evt. kommer frem af yderligere oplysninger omkring motorerne, mener vi ikke, det er korrekt at have de fire biler med i den endelige kåring.”
”Juryen har testet de fire biler, som er blevet vurderet på linje med de andre biler, men vi har altså valgt at trække dem ud af den endelige afstemning i dette års kåring,” siger Lars Bundgaard videre.
Vinderbilen, en Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 Titanium Powershift stationcar med automatgear, har en beskatningsmæssig værdi ved erhvervsleasing på 395.000 kr. Juryen lagde især vægt på Mondeos høje komfortniveau, fine køreegenskaber samt generelt gode plads og udstyr til prisen.
Repræsentanter for de store leasingselskaber pointerer over for Jyllands-Posten, at der både er plusser og minusser ved Ford Mondeo.
”Ford Mondeo er det sikre valg. Den er velkørende og rummelig. Men man kan også godt mærke, at den blev nogle år forsinket, så den trænger næsten allerede til et facelift,” siger Henrik Rohmann Sønderby, der er salgsdirektør hos Nordania Leasing.
Han peger også på, at modellen heller ikke er så skarpt prissat som forgængeren.
”Mens Ford havde nogle meget billige priser på den udgående model, bliver den nye forholdsvis dyr. Især hvis der skal navigationspakke i. Hvis VW-gruppens biler havde været med i kåringen, ville den have fået det svært,” siger han til avisen.
Juryen bag kåringen af Årets Firmabil består af otte professionelle bilister fra sælgernes fagforening, Business Danmark, der hver kører titusindvis af kilometer om året og to motorjournalister. Det er tiende år i træk at kåringen sker.
FAKTA: DE 10 BILER I FIRMABILSFELTET 2016
Audi A4 2,0 TDI Limousine – Beskatningsmæssig værdi: 400.000 kr. (cirka 465.000 kr.) som Avant med aut.gear (ikke med i den endelige kåring)
BMW 320 d Touring aut. – Beskatningsmæssig værdi: 460.000 kr.
Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 Titanium aut. – Beskatningsmæssig værdi: 399.000 kr.
Ford S-Max 2,0 TDCi 180 Titanium aut. – Beskatningsmæssig værdi: 467.000 kr.
Mercedes C220 Bluetec stationcar – Beskatningsmæssig værdi: 460.000 kr.
Mazda 6 Stationcar 2,2 Optimum Aut. – Beskatningsmæssig værdi: 440.000 kr.
Skoda Superb 2,0 TDI 190 Style – Beskatningsmæssig værdi: 467.000 kr. (ikke med i den endelige
åring)
Avensis Touring Sports 2,0 D-4D T2 Premium – Beskatningsmæssig værdi: 353.000 kr.
VW Passat 2,0 TDI Variant Highline 190 DSG – Beskatningsmæssig værdi: 487.000 kr. (ikke med i den endelige kåring)
VW Touran 2,0 TDI Highline – Beskatningsmæssig værdi: 382.000 kr. (ikke med i den endelige kåring)
Kilde: Business Danmark og Morgenavisen Jyllands-Posten
Læs også hvilkenbil’s test af Ford Mondeo: Stærk diesel løfter tung Mondeo