Ny hidsig GTI-udgave af Up introduceres på stort GTI-træf i denne weekend, men det bliver 2018, inden vi ser den herhjemme.
Den har ladet vente på sig – siden 2012. Men nu forlyder det, at den snart er på trapperne; VWs GTI-udgave af mikro-bilen Up.
I denne weekend bliver den introduceret på et stort træf for VW GTI-fans ved Wörthersee i Østrig (24-27. maj 2017), men der går desværre nogle måneder endnu, inden vi ser den hos de danske forhandlere. VW i Danmark oplyser nemlig nu, at produktionen af Up GTI først starter op i 2018, så vi skal altså hen i næste forår, inden der endelig for alvor bliver sjov i gaden i mikro-klassen.
Og hvad er det så, vi venter på?
Jo, i motorrummet ligger en 3-cylindret 1,0 TSI turboladet benzinmotor med 115 hk og hele 230 Nm drejningsmoment. Det sætter fart i skørterne på Up GTI, der får en køreklar vægt på kun ca. 1.000 kilo. Resultatet er en topfart på 197 km/t, mens den når 100 km/t på 8,8 sek.
Up GTI får 17” alufælge, der fylder hjulkasserne godt ud, og er sænket 15 mm i forhold til en almindelig Up takket være sportsundervogn.
Klassiske designdetaljer
Den stærkeste og hurtigste Up til dato er letgenkendelig udenpå med en række typiske GTI-stilelementer. Eksempelvis har du den klassiske røde linje i en kølergrill, der har det karakteristiske bikubemønster. Over den røde linje har du det forkromede GTI-logo. Det finder du også på bagklappen, hvor den røde stribe fra næsen går igen i bunden af bagklappen, og en stor tagspoiler sender sportslige signaler til omverdenen. Hen langs siderne er der dobbelte sorte stafferinger, mens sidespejlene er lakeret i højglans sort.
Den hidsige Up fås selvfølgelig i klassiske GTI-farver som tornado red, pure white, dark silver, black pearl og en enkelt ny – costa azul blue.
Inde i kabinen får du også masser af sportsappeal i interiøret med et tykt, læderbeklædt sportsrat, en GTI-gearknop og sportssæder med det legendariske ternede clark-indtræk.
Der er ikke oplysninger fra VW importøren om, hvad prisen bliver på danske plader, men på hvilkenbil.dk gætter vi på et prisskilt i omegnen af 175-180.000 kr.
Unægtelig lidt af en sum, når man tænker på, hvor meget sjov og køreglæde VW Up byder på i den seneste udgave med 90 turboheste til 142.000 kr., der kom på markedet i efteråret 2016.
Læs mere: VW Up på vej som GTI
TEST: Lille turbomotor er en stor Up-levelse
Se også video: Original GTI møder Up GTI
FAKTA: Fra Golf GTI 1976 til Up GTI
Med den nye Up GTI bygger Volkswagen bro over fire årtier. Da den første Golf GTI I blev introduceret i 1976 bød den på sportslige præstationer og køredynamik, som du normalt kun var forvænt med i langt dyrere, eksklusive sportsvogne og luksusbiler.
Den røde stribe i kølergrillen, de dobbelte sorte stafferinger hen langs siderne og den sorte stribe på bagklappen gjorde det klart for omgivelserne, at her kom en Golf GTI. 1,6-liters motorens 110 hk accelererede de kun 810 kg egenvægt op til 100 km/t på 9,0 sek. Topfarten var 182 km/t. Golf GTI I kunne leveres i farverne mars rød, diamant sølv og senere blev hvid og sort også klassiske GTI-farver.