VW Up GTI lader vente på sig

Ny hidsig GTI-udgave af Up introduceres på stort GTI-træf i denne weekend, men det bliver 2018, inden vi ser den herhjemme.

Den har ladet vente på sig – siden 2012. Men nu forlyder det, at den snart er på trapperne; VWs GTI-udgave af mikro-bilen Up.

I denne weekend bliver den introduceret på et stort træf for VW GTI-fans ved Wörthersee i Østrig (24-27. maj 2017), men der går desværre nogle måneder endnu, inden vi ser den hos de danske forhandlere. VW i Danmark oplyser nemlig nu, at produktionen af Up GTI først starter op i 2018, så vi skal altså hen i næste forår, inden der endelig for alvor bliver sjov i gaden i mikro-klassen.

17 tommer fælge og klassiske fartstriber gør Up GTI til noget særligt.
17 tommer fælge og klassiske fartstriber gør Up GTI til noget særligt.

Og hvad er det så, vi venter på?

Jo, i motorrummet ligger en 3-cylindret 1,0 TSI turboladet benzinmotor med 115 hk og hele 230 Nm drejningsmoment. Det sætter fart i skørterne på Up GTI, der får en køreklar vægt på kun ca. 1.000 kilo. Resultatet er en topfart på 197 km/t, mens den når 100 km/t på 8,8 sek.

Up GTI får 17” alufælge, der fylder hjulkasserne godt ud, og er sænket 15 mm i forhold til en almindelig Up takket være sportsundervogn.

Klassiske designdetaljer
Den stærkeste og hurtigste Up til dato er letgenkendelig udenpå med en række typiske GTI-stilelementer. Eksempelvis har du den klassiske røde linje i en kølergrill, der har det karakteristiske bikubemønster. Over den røde linje har du det forkromede GTI-logo. Det finder du også på bagklappen, hvor den røde stribe fra næsen går igen i bunden af bagklappen, og en stor tagspoiler sender sportslige signaler til omverdenen. Hen langs siderne er der dobbelte sorte stafferinger, mens sidespejlene er lakeret i højglans sort.

Den hidsige Up fås selvfølgelig i klassiske GTI-farver som tornado red, pure white, dark silver, black pearl og en enkelt ny – costa azul blue.

Inde i kabinen får du også masser af sportsappeal i interiøret med et tykt, læderbeklædt sportsrat, en GTI-gearknop og sportssæder med det legendariske ternede clark-indtræk.

Der er ikke oplysninger fra VW importøren om, hvad prisen bliver på danske plader, men på hvilkenbil.dk gætter vi på et prisskilt i omegnen af 175-180.000 kr.

Ternet indtræk er en GTI-klassisker, men vi savner gearknoppen i golfbold-look.
Ternet indtræk er en GTI-klassiker, men vi savner gearknoppen i golfbold-look.

Unægtelig lidt af en sum, når man tænker på, hvor meget sjov og køreglæde VW Up byder på i den seneste udgave med 90 turboheste til 142.000 kr., der kom på markedet i efteråret 2016.

Læs mere: VW Up på vej som GTI

TEST: Lille turbomotor er en stor Up-levelse

Se også video: Original GTI møder Up GTI

FAKTA:  Fra Golf GTI 1976 til Up GTI

Med den nye Up GTI bygger Volkswagen bro over fire årtier. Da den første Golf GTI I blev introduceret i 1976 bød den på sportslige præstationer og køredynamik, som du normalt kun var forvænt med i langt dyrere, eksklusive sportsvogne og luksusbiler.

Den røde stribe i kølergrillen, de dobbelte sorte stafferinger hen langs siderne og den sorte stribe på bagklappen gjorde det klart for omgivelserne, at her kom en Golf GTI. 1,6-liters motorens 110 hk accelererede de kun 810 kg egenvægt op til 100 km/t på 9,0 sek. Topfarten var 182 km/t. Golf GTI I kunne leveres i farverne mars rød, diamant sølv og senere blev hvid og sort også klassiske GTI-farver.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here