VW kommer først med ChatGPT i flere modeller i første halvdel af 2024. Chatbotten skal forbedre bilernes stemmestyring.
Betjeningen af moderne biler bliver stadig mere digital. Som vi kender det fra smartphones og iPads styrer du alt fra ventilation over musik til navigation ved at ’bladre’ i menuer på en skærm. Det giver et væld af muligheder. Men er skidt for trafiksikkerheden, fordi skærmbetjening kræver din fulde opmærksomhed.
Løsningen er stemmestyring. Men som ejere af selv ganske nye biler ved, er det ikke alle bilmærker, der leverer tilfredsstillende løsninger. Der kan både være problemer med sprog, udtale og generel forståelse af, hvad du som fører beder elektronikken om.
VW er blandt de mærker, der har haft store udfordringer. Både med menustyrede infotainmentsystemer og den tilhørende stemmestyring. Spørg bare ejere af de første ID-elbiler, der kom på markedet med – diplomatisk udtrykt – halvfærdig software.
Bliver løbende forbedret
Retfærdigvis har VW i dag fået bedre styr på elektronikken. Men der er stadig plads til forbedring i forhold til de bedste som eksempelvis Tesla og Mercedes, der er skrappe til stemmestyring. Og nu er der godt nyt fra tyskernes IT-afdeling: På det aktuelle Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas, fortæller VW, at man frem mod sommer vil udbygge stemmestyring med brug af ChatGPT i elbilerne ID.7, ID.4, ID.5 og ID.3 samt de kommende nye udgaver af Tiguan, Passat og Golf.
Ved at integrere den vel nok mest omtalte chatbot lige nu i den eksisterende stemmestyring, vil VW tilbyde en lang række nye muligheder og forbedringer. For eksempel kan stemmeassistenten styre infotainment, navigation og ventilation eller til at besvare spørgsmål om generelle emner. Og det er kun begyndelsen. Efterhånden som den kunstige intelligens bag ChatGPT forbedres, bliver din VW også bedre til at hjælpe dig ved hjælp af stemmestyring.
Kræver ikke ny app
Introduktionen af ChatGPT bliver umærkelig for chaufføren: Der skal hverken oprettes ny konto eller installeres en ny app. Som i dag aktiverer man bare stemmestyringen ved at sige ”Hello IDA” til bilen, så bliver du hjulpet – men nu ekstra godt, fordi stemmestyringen er udbygget med kunstig intelligens.
”Vores kunder vil ikke bare justere deres sæder manuelt – de ønsker at gøre det ved hjælp af stemmestyring,” forklarer VWs tekniske udviklingschef Kai Grünitz på CES-messen.
Her fortalte VW også, at ChatGPT konkret kan hjælpe med at skrue op for varmen, hvis man siger ”jeg fryser” til at navigere til nærmeste indiske restaurant, hvis man siger ”jeg har lyst til butterchicken.”
”Det er en udfordring at lave virkeligt velfungerende stemmestyring. Vi er overbevist om, at det kun kan lade sig gøre ved at benytte meget kraftige systemer baseret på kunstig intelligens,” forklarer Kai Grünitz.
Flere på vej
Mens VW hævder at komme først med en chatbot i biler, bliver de helst sikkert ikke de eneste. Blandt andet General Motors og Mercedes er på vej med lignende løsninger.
Ifølge VW får ChatGPT ikke adgang til nogen køretøjsdata. Spørgsmål og svar slettes straks for at sikre det højest mulige databeskyttelsesniveau.