VW vil reparere dieselmotorens rygte

Ny teknologi skal gøre dieselmotoren mere effektiv og mindre støjende, lover VW der fortsat ser diesel som en ‘miljøvenlig’ motortype.

Dieselmotoren har fået et dårligt ry. Trods lovpligtige filtre udleder oliebrænderne fortsat alt for store mængder af sundhedsfarlige partikler, og det får stadig flere byer og regeringer til at skærpe miljøkravene. I Frankrig, hvor de fleste bilkøbere i årevis har valgt diesel frem for benzin, ønsker man ligefrem at udfase dieselbilerne af hensyn til luftkvaliteten i de franske byer.

Men det er en uretfærdig dom at fælde over Rudolf Diesel’s mere end 100 år gamle opfindelse, mener Europas største bilproducent, Volkswagen.

Som alle efterhånden ved, så får den her motortype skylden for at bidrage til den dårlige luft i storbyerne. Men det er noget vrøvl. At dæmonisere dieselmotoren modarbejder målet om at beskytte klimaet,” siger VWs chef for motorudvikling Heinz-Jakob Neusser til det amerikanske bilmagasin Car and Driver.

Neusser henviser til dieselmotorens lavere forbrug, der er med til at nedbringe CO2-udslippet og dermed reducerer den globale opvarmning. Samtidig skal dieselmotoren i dag leve op til så skrappe miljøkrav, at der er tale om beskedne partikeludslip fra moderne dieselbiler.

Men dieselmotorernes voksende imageproblem skyldes også andre udfordringer: Mange bilkøbere oplever, at dieselbiler ikke kører nær så langt på literen, som brochurerne lover. Især ikke på kortere ture, hvor motoren ikke bliver varm. Hvilket endda kan medføre et langt alvorlige problem: Bliver dieselmotoren ikke varm, soder partikelfilteret til, hvilket kan få motoren til at brænde sammen. Hertil kommer, at benzinmotorerne også er blevet mere økonomiske og stadig fører stort på point, når det drejer sig om støjsvag og vibrationsfattig gangkultur.

Bedre speederrespons og færre vibrationer
Diesel er med andre ord ikke helt så stueren og populær som for blot få år siden. Men alt det vil VW, der er blandt verdens største producenter af dieseldrevne biler, lave om på.

Særligt to nyskabelser skal genskabe begejstringen for dieselmotorer: Elektriske turboladere, der vil få dieselmotorer til at reagere langt hurtigere på gassen og dermed minde mere om sportslige benzinmotorer. Og aktive motorophæng, der ‘modarbejder’ og dermed udligner dieselmotorernes mere kraftige vibrationer.

Ifølge VWs udviklingschef Heinz-Jakob Neusser er det to tekniske ‘tricks’, der vil være med til at gøre dieselteknikken attraktiv mange år endnu – trods den megen snak om både el og brint som fremtidens drivmidler.

Læs også: Audi tæt på at lancere elektrisk turbo

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here