Xpeng P7 sigter højt – og rammer næsten

xpeng p7

BILTEST: Softwaren og den aktive sikkerhed irriterer, men rækkevidde, udstyr og pris gør kinesiske Xpeng P7 til en seriøs spiller.

Hvilken bil?

Kinesiske Xpeng snublede i mærkets første forsøg på at indtage udvalgte europæiske markeder, da P5-modellen alligevel ikke kunne leveres som håbet.
Men nu har man rystet skuffelsen af sig, og mærket er her. Med en stor mellemklasse-model kaldet P7 i klassisk elegant sedan-habit med et vist coupé-snit over bagdelen.
Ved første indtryk en ganske skarptskåret model, og et blik på specifikationsark og prisliste understreger, at Xpeng har ambitioner om at udfordre de etablerede.
Testbilen er basismodellen Long Range med baghjulstræk til 400.000 kroner. Det knap 83 kWh-store batteri giver en officiel rækkevidde på 576 kilometer, og det kan lynlades med op til 175 kW. Udstyrslisten er stort set komplet med alt i komfort- og sikkerhedsudstyr, og det eneste, man kan tilvælge, er metallak og en premiumpakke med det danske Dynaudio-lydsystem, nappalædersæder, ventilation i forsæderne og lækker soft close-automatik af dørene.
Performancemodellen med træk på alle fire, 473 hk og en rækkevidde på 505 km koster 480.000 kr., og den excentriske topmodel Wing Edition med saksedøre 600.000 kr.

Vidste du at?

Xpeng blev stiftet i 2014 og er ejet af to tidligere ansatte i Alibaba Group, Kinas svar på Amazon. Iværksætter Xiaopeng He har lagt navn til Xpeng, den anden, filantrop og milliardær Jun Lei, er desuden medstifter af elektronikvirksomheden Xiaomi, der blandt andet fremstiller mobiltelefoner af samme navn.

Xpeng er dermed privatejet i det omfang, man kan være det i Kina, men i hvert fald i modsætning til eksempelvis MG og Maxus, der hører under statsejede SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation).
Xpeng P7 debuterede på hjemmebane i 2020, og den europæiske debut fandt sted i Norge året efter. De første P7 kom til Danmark i efteråret 2022, men blandt andet softwareproblemer og langsom opladning sendte P7 på udskiftningsbænken. Efter en stribe opgraderinger er modellen nu vejet og fundet tilpas tung.
I dens kølvand følger G9, en luksuriøs, elektrisk SUV, der kan leveres i Danmark i fjerde kvartal. Den udmærker sig bl.a. ved at kunne lade med op til 300 kW.

Hvordan er førerpladsen?

Som på Tesla, der på mange fronter tydeligvis har inspireret Xpeng-stifterne Xiaopeng He og Jun Lei, flugter dørhåndtagene med karrosseriet. Dørene er rammeløse, og i kabinen åbenbarer to gigantiske skærme på henholdsvis 10,25 og 15 tommer sig.
Indbydende, sporty kunstlædersæder, der kan indstilles elektrisk, er europæer-store og komfortable. Indtrykket er, at P7’eren på materialevalg, kvalitetsfornemmelse og oplevet finish er tæt på europæiske premiummærker og har passeret Tesla.
På rattet findes et antal trykknapper, men trods de opgraderinger af softwaren, der har fundet sted siden efteråret, er der stadig god plads til forbedring: Blandt andet kan fartpiloten ikke gen-aktiveres til den senest valgte hastighed ved tryk på en knap. En knap på rattet til de-aktivering og gen-aktivering til den senest valgte hastighed ville være optimalt.
Hver gang fartpiloten aktiveres, udstøder bilen et højlydt “DING”, og når man afbryder den med bremsepedalen, sker det samme.
På landevej oplevede jeg to gange, at fartpiloten klappede bremsen for et køretøj, der holdt parkeret langs vejen bag hvide striber. Altså klart ude af min vognbane. Dét var ikke en rar oplevelse…
Den aktive vognbaneassistent blev jeg heller ikke venner med – for emsig, for kontrollerende, så den brugte jeg heller ikke.

Hvordan opleves kabinen?

På bagsædet savnes ikke plads, men gulvet er på grund af batterierne så højt, at voksne kommer til at sidde med lidt for bøjede ben. Det bliver hurtigt anstrengende. Hvis forsæderne er kørt helt i bund, kniber det med at mase fødderne ind under sæderne.
Testbilen var beriget af udstyrspakken med Dynaudio-lydanlægget, og det er klasse. Uanset hvor i bilen, man sidder. En feature ved anlægget er i øvrigt, at føreren ved telefonopkald kan koncentrere lyden i to indbyggede højttalere i hovedstøtten til minimal gene for bilens passagerer – det er ret effektivt.
I løbet af testugen bemærkede både jeg og mine passagerer temmeligt høje knirkelyde – fra dørsider, samlinger, både foran og bagi. Særligt lige efter igangsætning.
Helt omme bagved åbner bagagerumsklappen elektrisk til et 440 liters rum. Ikke stort, til gengæld dybt, men med en lille åbning, som det er i en sedan.

Er sikkerheden i orden?

Euro NCAP har ikke testet P7 endnu, men Xpeng fastslår, at bilen er udviklet til at score de maksimale fem stjerner.
Arsenalet af sensorer og kameraer fungerer nærmest som et skjold rundt om bilen, og man kan i hvert fald ikke – som beskrevet under “Hvordan er førerpladsen” – beskylde den for at tage for let på opgaverne.
Sikkerhedsfunktionerne er langtfra optimale, og man må håbe, at de bebudede “Over the Air”-opdateringer piller nervøsiteten og alle de overflødige “DING” lyde ud af bilen.

Hvordan kører den?

P7 er en komfortabel og frem for alt tyst oplevelse. For det kan man takke det vindglatte karrosseri og de ikke for store hjul (18 tommer). På lande- og motorvej er den i sit es, og den høje komfort må også tilskrives den dobbelte wishbone-affjedring foran og multilink-ophænget bag.
Styretøjet reagerer ganske skarpt og kvikt, og man føler sig i fornuftig forbindelse med underlaget. Vægten er over to ton, så lad være med at blive fristet til en hurtig tur ad smalle sogneveje. Får man brug for en kraftig nedbremsning, er man godt hjulpet af de standardmonterede Brembo-bremser.

Hvordan er motor og opladning?

Når der skal strøm på det knap 83 kWh-store batteri, sker det med op til 175 kW. Varmepumpe er standard, og oplevelsen i lynladere på 20 grader varme dage er positive.

Bilen er opgivet til et gennemsnitsforbrug på 16,8 kWh pr. 100 kilometer, og på 600 kilometers tur på tværs af landet med mest motorvej, hvor hastighedsgrænserne blev udnyttet, holdt den sig på 17,3 kWh/100 kilometer.

Når jeg holdt mig fra motorveje eller kun kørte kortere strækninger dér, brugte den mindre end det angivne. Dét er meget imponerende, og dens mådehold understreges af en nylig norsk rækkeviddetest.
Elmotorens ydelse på 203 kW (276 hk) skubber den store sedan til 100 km/t på 6,7 sekunder, hvis man skulle få brug for det. Oftest vil man formentlig køre den i Eco-mode eller med den såkaldte one-pedal funktion, der giver en solid regenerering af energien. Ikke så militant som i mange andre, for bremserne vil alligevel ofte skulle aktiveres, men så rigeligt til at sikre en glidende og energibesparende kørsel.

Passer prisen?

Objektivt betragtet er 400.000 kr. for en bil i den størrelse, af den kvalitet, med den rækkevidde og de mængder udstyr en meget fin pris. Og de 30.000 kr. for pakken med Dynaudio-anlægget, ventilation i sæderne og dørenes soft close-automatik bør man vælge.
På plussiden tæller også den seriøse garanti, som Xpeng spiller ud med: Syv års eller max 160.000 kilometers garanti på bilen – i hvert fald på biler bestilt inden årets udgang, derefter fem år og 120.000 km – otte års eller 160.000 kilometers garanti på batteriet plus 12 års garanti mod gennemtæring.
80.000 kr. for at få AWD-versionen med træk på alle fire, større hjul og kortere rækkevidde er en dårlig investering, medmindre man store dele af året kører på sne- og isdækkede veje.

Er der alternativer?

Xpeng P7 sigter højt, og på skydeskiven ser jeg umiddelbart Tesla Model 3 Long Range. Den er ganske vist et halvt nummer mindre, særligt på bagsædet, men dens rækkevidde overgår P7 Long Range med knap 30 kilometer, og den kan lade hurtigere – med 250 kW. Teslaen koster 390.000 kr. med en udstyrspakke, der knap bringer den på omgangshøjde.
En anden, oplagt konkurrent er BMW i4 eDrive40, der byder på nogenlunde samme plads, 590 kilometers rækkevidde og 180 kW-opladning. Den er i direkte sammenligning dyr, og skal den på højde, hvad angår udstyr, løber prisskiltet op i nærheden af 600.000 kr.
Tilbage står, at både Model 3 og i4 ikke er besværet af de børnesygdomme, som Xpeng P7’s aktive sikkerhedssystemer, utallige “DING”-lyde og andre utilstrækkeligheder stadig bøvler med.
Xpeng kender deres udfordringer og arbejder utvivlsomt med at udbedre dem. Men endnu er de ikke dér, hvor de kan kalde sig en ligeværdig konkurrent.

Konklusion:

For: Rækkevidde, pris, udstyr, kvalitetsfornemmelse.
Imod: Aktive sikkerhedssystemer, bagagerum.
Hvilkenbil siger:

De fire stjerner er små stjerner. Det meste spiller, men noget vigtigt spiller ikke. Vil man som kineserbil bide skeer med de store, er en stærk pris ikke nok for at kunne tiltrække afgørende mange kunder fra konkurrenterne. De aktive sikkerhedssystemer skal spille, og alle advarselslydene skal bogstaveligt talt ikke spille. Og når andre kan hitte ud af det, så kan Xpeng også.

FAKTA: Xpeng P7 RWD Long Range

Vejl. pris, inkl. lev.: 399.900 kr.
Anslået kontantrabat: * 0 kr.
Privatleasing: 5.795 kr./måned, førstegangsydelse 4.995 kr. (12-36 måneder og 15.000 km./år)
Årlig ejerafgift: 740 kr.
Garanti (bil): 7 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først) for biler bestilt i 2023 – derefter 5 år og 120.000 km.
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet
Antal airbags:
Længde/bredde/højde: 489/190/145 cm
Bagagerum (min/max): 440/915 liter
Vægt: 2.020 kg
Anhængervægt: 0 kg
Batterikapacitet: 82,7 kWh
Rækkevidde (WLTP): 576 km
Forbrug: 16,8 kWh/100 km.
Forbrug i test: 17,3 kWh/100 km
Ladeevne: Op til 175 kWh DC
Opladningstid: 29 minutter (10-80 pct. ved DC-hurtiglader), godt 5 timer (30-80 pct. ved 11 kW AC)
Effekt: 203 kW (svarer til 276 hk)
0-100 km/t: 6,7 sek
Topfart: 200 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse m. fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, blindvinkeladvarsel, advarsel om køretøjer og fodgængere bag bilen, advarsel om trafikanter v. åbning af døre, vejskiltegenkendelse, træthedsregistrering, aut. nødopkald, fuld LED-forlygter m. automatisk op- og nedblænding, p-sensor for og bag, 360 graders kamera, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og klapfunktion, 2-zonet klimaanlæg, 12-vejs elektrisk justerbart førersæde m. memory, 6-vejs justerbart passagersæde m. memory, kunstlæderinteriør, varme i for- og bagsæder, varme i rat, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 10,25 tommer digital instrument, 15 tommer berøringsfølsom infotainmentskærm, Surround Sound-lydsystem, stemmestyring, DAB-FM, bluetooth, Apple CarPlay/Android Auto, trådløs opladning af mobiltelefon, navigationsanlæg, panoramaglastag, elektrisk bagklap, varmepumpe, 18 tommer alufælge.

Metallak: 9.000-12.000 kr.
Premium pakke (Dynaudio-lydsystem m. 18 højttalere, nappalædersæder, ventilation i forsæder, soft close-automatik på døre): 29.900 kr. ( * Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here