2018 bliver endnu et år, hvor bilnyhederne vil stå skærm ved skærm. Hvilkenbil har sorteret i udvalget og valgt 10 nyheder, der ser særligt spændende ud for danske bilkøbere.
Er diesel død, hvornår kommer elbilerne og får vi aldrig nok af høje SUV’ere?
Det var tre af de vigtigste spørgsmål i bilåret 2017 – og kigger vi ind i et lige så spændende 2018 af, får vi i et vist omfang svarene: Også i det kommende år vil bilnyhederne stå kofanger-ved-kofanger og strømmen af nye biler giver et godt indtryk af, hvilken retning bilfabrikkerne tager i den nærmeste fremtid.
Hvilkenbil.dk har sorteret i nyhederne og valgt de biler, der ser mest spændende ud for danske bilkøbere. Hvad angår de tre store spørgsmål fra det forgangne år, lyder de korte svar:
Nej, diesel er ikke død – i hvert fald ikke endnu. I 2018 ser vi bl.a. den nye Honda Civic komme i versioner med dieselmotor og andre bestsellere som VW Polo og Golf, Peugeot 208 og 308, Nissan Qashqai og ikke mindst de tyske prestigemærker Audi, BMW og Mercedes fortsætter med oliebrændere under motorhjelmen. Omvendt bliver der endnu større fokus på hybridbiler, der kombinerer benzin og el for at køre længere på literen. En kommende nyhed som Honda CR-V dropper helt diesel til fordel for hybridteknik, og det er blot ét af flere tegn på, at dieselmotorerne synger på sidste vers. Den tid nærmer sig, hvor stadigt skrappere miljøregler vil gøre det alt for dyrt at udvikle nye dieselmotorer.
Det bliver dog ikke i 2018, at vi alle sammen går over til elbiler. Tesla har fortsat ikke fået fart på produktionen af den kompakte Model 3, og den ellers spændende Opel Ampera-e ser foreløbig ud til at køre uden om Danmark. Størst spænding er der derfor til 2. generation af Nissan Leaf, der uden diskussion bliver den vigtigste elbilsnyhed herhjemme i 2018.
Mens vi venter på at bilfabrikkerne for alvor finder gnisten – det bliver på den anden side af 2020, når en gigant som VW for alvor omstiller produktionen til elbiler – vil vi til gengæld se en fortsat strøm af SUV- og crossover-biler. Ikke bare danske men nærmest hele verdens bilkøbere har en tilsyneladende umættelig appetit på de lidt højere biler, der både signalerer aktiv livsstil og giver dig et godt overblik i den stadig tættere trafik. I 2018 kommer de i alle afskygninger og prisklasser – fælles for dem er, at de alle har udsigt til at hitte hos bilkøberne. Af samme grund er der også tre ’gadekryds’ på hvilkenbils liste over de 10 vigtigste nyheder i 2018. God fornøjelse…
BMW 3-serie: 3-serien er rygraden for BMW, så en ny udgave af den ’ultimative køremaskine’ imødeses altid med stor spænding. Netop køreegenskaberne får angiveligt endnu et nøk i den nye model med kodebetegnelsen G20. Designet vil lægge sig op af den nye 5-serie, men BMW lover et mindre konservativt og mere vovet formsprog. Teknikken opdateres med bl.a. et nyt, effektivt bremsesystem og ’mild hybrid’ udgaver med elektriske systemer på 48 volt, mens en fuldelektrisk udgave skal konkurrere med Tesla Model 3. Kun de tre topudgaver får den ikoniske rækkesekser under hjelmen, resten fortsætter med BMWs velkendte familie af fire- og trecylindrede benzin- og dieselmotorer. Den nye 3-serie ventes til Danmarks i efteråret 2018.
Citroën Berlingo: I løbet af foråret ankommer tredje oplag af den franske ’Postmand Per’ bil. Konceptet er fortsat rustik varebil ombygget til personbil – med alt hvad det indebærer af enorm plads og industriel finish. Mange elsker at hade Berlingo, men undertegnede har et blødt punkt for bilen, der er en drøm for børnefamilien med barnevogn og det mest usnobbede på fire hjul siden salig 2CV. Berlingo er umulig at slå, hvis du vil have mest plads til prisen i en bil, der er solid og billig at holde kørende. Samtidig med Berlingo ser vi også Peugeots udgave med tilnavnet Partner.
Ford Focus: Mens VW Golf definerer den lille mellemklasse med sine fine allround-egenskaber og ikoniske design, tager Ford Focus ret konsekvent titlen som klassens mest velkørende bil. Alene af den grund glæder vi os til fjerde oplag af bilen, der giver hr. og fru Danmark samme køreglæde som langt dyrere biler. Designet vil læne sig op ad den kraftigt faceliftede lillebror, Fiesta, men Focus står på en nyudviklet platform, der bl.a. gør bilen 50 kg lettere end sin forgænger. Plads, ergonomi og ikke mindst finish bliver angiveligt mærkbart forbedret i den nye Focus – helt ned til detaljer som sædebetrækket, der sjældent er spændende i Fords modeller. Andre indsatsområder er moderne infotainment og sikkerhedsassistenter, der skal bringe Focus på forkant med fremtiden. Premiere sidst i 2018.
Honda CR-V: I løbet af efteråret er Honda også kommet til fjerde oplag af CR-V, den mellemstore SUV der var blandt de første af sin slags tilbage i firserne. Siden har den høje biltype i offroader-look gået sin sejrsgang verden over, og det er altid spændende at se, hvad en af klassens pionerer har at byde på. Designet spiller tydeligt videre på den nuværende models, men teknisk sker der store forandringer: Den klassiske to-liters benzinmotor uden turbo afløses af den bomstærke 1,5 liters turbo-ditto fra Civic og så er det ’sayonara’ til diesel. I stedet satser Honda helhjertet på hybridteknologi i CR-V, der dermed bliver den første mellemstore SUV, der ikke kan fås med dieselmotor. CR-V er en verdensbil, der allerede sælges i USA. Læs mere her.
Kia Ceed: Koreanernes – meget vellykkede – bud på en VW Golf kommer i løbet af efteråret i en helt ny udgave. Designet lægger sig op ad Kia’s overraskende frække og velkørende luksusbil Stinger. Meget mere ved vi endnu ikke om fjerde generation af Kia Ceed, der dog skulle få mere dynamiske køreegenskaber end sin noget tilbagelænede forgænger. Udover fem-dørs hatchback og stationcar kommer de formentlig en stilsikker ’shooting brake’ udgave, der kombinerer sportsvognslook med praktisk stationcar-udformning. Den glæder vi os til at se, hvis altså rygterne og spionbillederne taler sandt…
Mazda 3: Mazda 3 er en anden af redaktionens favoritter i den lille mellemklasse. Mazda kan noget med køreegenskaber og design i deres 3’er, og begge kvaliteter spilles der angiveligt videre på, når en ny udgave står klar sidst i 2018. Teknisk kommer den relativt lille bilfabrik i Hiroshima med en mindre revolution i form af motoren Skyactiv X. Mazda har som de første knækket koden til, hvordan man kombinerer den relativt renere forbrænding fra en benzinmotor med den høje virkningsgrad og dermed lave forbrug i en dieselmotor. Skyactiv X bliver dermed verdens første, seriefremstillede ’bieselmotor’. Læs mere her.
Mercedes A: Sidst på året er Mercedes klar med en ny A-klasse, der gør sig klar til at konkurrere med BMWs kommende 1-serie med forhjulstræk. Det vil gøre BMW’en mere rummelig, og det tager Mercedes højde for ved at strække den ligeledes forhjulstrukne A-klasse i alle hjørner. Den lille A-klasse har været en kæmpe succes for Mercedes, der fortsætter det tekniske samarbejde med Renault. Det vil altså fortsat være Renault, der leverer dieselmotorer til A-klassen, mens de to mærker i fællesskab har udviklet en 1,3 liters turbobenzinmotor til bl.a. den nye A-klasse.
Nissan Leaf: Mens vi venter på, at Tesla for alvor får gang i produktionen af Model 3 og VW omstiller en større del af deres produktion til elbiler på den anden side af 2020, er anden generation af Nissan Leaf vel nok verdens mest spændende elbil. Leaf tager i hvert fald titlen som den mest solgte, og med den nye udgave får du både god plads, attraktivt design og en rækkevidde på op til 500 km. Vi gætter på, at du kan købe en Leaf på danske plader til godt under 300.000 kroner. Holdet det, kan Leaf få et mindre gennembrud for elbiler herhjemme, når den har premiere til marts. Læs mere her.
Volvo XC40: Lige om lidt – til februar – følger Volvo op på deres aktuelle succes med deres måske mest spændende bil i mange år: Den kompakte crossover XC40 (billedet). Den markante svensker står på en ny platform, der angiveligt gør bilen ualmindeligt rummelig, mens designet ude og inde er præget af vovemod og nytænkning. Hvad siger du for eksempel til muligheden for orange gulvtæpper i din nye Volvo? Sikkerhedsudstyr og infotainmentteknologi bliver af nyeste aftapning, mens drivlinerne får hybridteknik af varierende omfang. Som sædvanlig kommer XC 40 først i de dyre udgaver, senere følger en basisudgave med en trecylindret turbobenziner. Læs mere her.
VW T-Cross: Søsterbilen Seat Arona er allerede kåret til årets Bil i Danmark 2018, så der er noget at glæde sig til, når VW-udgaven med tilnavnet T-Cross følger efter sidst i 2018. Som Arona er T-Cross altså en kompakt crossover, der skal hugge kunder fra især Renault Captur, Peugeot 2008 og de koreanske tvillinger Kia Stonic og Hyundai Kona. T-Cross bliver helt sikkert dyrere end Seat Arona, så det skal blive spændende at se, om VW ofrer en lidt lækrere finish i kabinen – eller fortsætter stilen fra den større T-Roc, der – usædvanligt for VW – er præget af en kabine i stenhård plastic.