Peugeot rydder op i betjeningen og pensionerer de klassiske viserinstrumenter til fordel for fuld, digital instrumentering i alle nye modeller.
Fremtidens førerplads er digital. I hvert fald hos Peugeot, der gennemfører en regulær, virtuel revolution: Når den nye crossover 3008 lanceres til sommer, bliver det med fuld digital instrumentering som standard. Og det er kun begyndelsen. Peugeots nye, digitale i-Cockpit skal udbredes til samtlige modeller – fra den billigste 108 til flagskibet 508, når de engang kommer i nye udgaver. Det skriver det britiske bilmagasin, Car.
Peugeot indførte oprindeligt i-Cockpit med den nuværende Peugeot 208. Idéen var at placere instrumenterne højt og samtidig gøre rattet så lille, at man ser speedometer og omdrejningstæller hen over rattet. Samtidig omfattede i-Cockpit i de fleste modeller en trykfølsom betjeningsskærm i midterkonsollen til styring af ventilation, radio, telefon og navigation. En løsning, der gjorde det muligt at reducere antallet af betjeningsgreb og knapper til ganske få.
Med anden generation af i-Cockpit gør Peugeot betjeningen fuldt digital. De analoge instrumenter forsvinder til fordel for en 12,3 tommer bred farveskærm, der ud over speedometer og omdrejningstæller kan vise navigation, kørecomputer og et utal af andre oplysninger.
Kendes fra Audi og VW
Teknikken kendes allerede fra Audi og VW’s topmodeller, men Peugeot bliver angiveligt det første mainstream-bilmærke, der gør teknologien standard i samtlige modeller.
Peugeot er så langt fremme med skærmbetjeningen, at teknologien også ‘taler dansk’, når den introduceres med 3008 senere i år. Blandt de mere smarte funktioner er kortvisning i 3D, at venstresving annonceres i venstre højttaler – og højresving i højre højttaler. Smartphones kan integreres i betjeningen via både Apple Car Play og Android Auto lige som der er mulighed for at benytte musiktjenesten Spotify.
Læs også: Potent ansigtsløftning til Peugeot 2008