Concept X2 er første kig på en coupé-crossover udgave af SUV’en X1. Den kompakte city-jeep varsler et mere ungdommeligt og aggressivt BMW-look.
Da BMW i 2008 lancerede modellen X6 var vi en del, der både gned øjnene og kneb os i armen: En kloning mellem højbenet SUV med offroad-ambitioner og en sportslig coupe med fire døre – dén havde vi ikke set komme.
Purister – herunder undertegnede – rynkede helt ærligt på næsen. X6 var en mærkelig skabning og kombinationen af fart og offroad virkede både bizar og usympatisk. Som om de i forvejen diskutable kvaliteter ved SUV’ere i form af enorm tørst og rambuk-lignende opførsel i sammenstød med mindre biler helt bevidst lige fik en tand til.
Men BMW X6 blev en succes. Især hos oliesheiker og nyrige russere, der gerne betalte ekstra for mere power under hjelmen og mindre plads på bagsædet og ikke kunne være mere ligeglade med både brændstofforbrug og de stakler, der eventuelt måtte komme på tværs af BMWs svar på næsehornet.
Faktisk kom X6 til at danne skole for bilfabrikker med lyst til let tjente penge: En kompliceret SUV er i forvejen en god forretning for bilproducenterne, og hvis man kan hæve priserne endnu mere ved blot at gøre taget lavere, er det da dumt ikke at tjene pengene. Siden har BMW fulgt op med X4 og ærkerivalen Mercedes tilbyder lignende modeller, mens mærker som Audi, Land Rover, Jaguar, Toyota og Lexus har ladet sig inspirere i mere eller mindre grad.
Teknik fra X1
På biludstillingen i Paris viser BMW i disse dage seneste skud på stammen: Konceptbilen X2, der er den hidtil mindste afart af den pukkelryggede original, X6. Og selv om undertegnede stadig synes idéen med at klone sportsvogn og SUV virker fortænkt, giver X2 i det mindste mere mening end X6.
X2 er nemlig tilpas kompakt til at kunne påberåbe sig blot et minimum af sportslighed. Teknisk står den nemlig på samme platform som den ‘almindelige’ crossover X1, der igen har lånt sin grundlæggende teknik fra Mini med tværplaceret motor og forhjulstræk som udgangspunkt.
Fra X1 ved vi, at det ikke blot giver mere plads end i de traditionelle BMW-modeller med langsplaceret motor og baghjulstræk, X1 kører faktisk rigtigt godt, fordi den er relativt let og atletisk.
Nyt formsprog
Designet er anden formildende omstændighed ved X2. Det klassiske BMW-look får et ungdommeligt twist med nye designelementer for det tyske traditionsmærke. Læg mærke til detaljer som mere tilbagelænet forrude, kølergrill med enorme ‘nyrer’ med 3D-effekt, smalle sekskantede forlygter med indlagte X’er som ‘sigtekorn’, brede og smalle baglygter – også med 3D-effekt og et generelt mere kompakt, flydende og muskuløst design end vi tidligere har set fra Bayern.
Ikke alle stiltræk overlever, når den endelige udgave af X2 triller af samlebåndene i 2017 – showbilen i Paris er trods alt et koncept, så vi skal næppe gense de grovmønstrede 21-tommers dæk, spejlene med dobbelt-beslag i aluminium eller de skjulte dørhåndtag.
Mindre kan også gøre det. X2 ligner et vellykket forsøg på at forynge BMW’s design-DNA og kan både hugge kunder fra alt fra BMW’s egen 1 og 3-serie til konkurrenter som Mercedes A og GLA og Audi A3 og Q3.
BMW gør sig ikke ulejlighed med at vise interiøret eller fortælle meget om bilens teknik. Med platformen fra X1 giver det også næsten sig selv: Samme motorer med tre eller fire cylindre fra 116 til 245 hk og mulighed for for- eller firehjulstræk. Priserne er selvfølgelig endnu ukendte – men stol trygt på, at også her betyder lavere tag højere priser sammenlignet med BMW X1.