Hvilkenbils redaktør, Jens Velling, blogger om biler. Her om BMWs Efficient Dynamics, der gør det sjovt at spare og dermed bringer BMW ind i en ny tid uden at kaste gamle dyder (og kunder) overbord.
Bilentusiaster har længe frygtet den dag, hvor stadig højere oliepriser og skrappere miljøkrav kvæler den sidste køreglæde. For kan man overhovedet have det sjovt i biler, hvis fremmeste mission er at spare brændstof?
Efter at have testet den politisk korrekte udgave af BMWs 1-serie er mit svar et højlydt ja!
Nu er BMW også gode til at pakke budskabet rigtigt ind. Bayrerne ved jo godt, at kernekunderne ikke går i islandsk sweater og har et medlemskab af Greenpeace i baglommen på fløjlsbukserne.
Derfor hedder det selvfølgelig ikke spareudgave i BMW-terminolog, men ”Efficient Dynamics”, den tilhørende temafarve er ikke grøn men blå og køreprogrammet, der (tør man næsten skrive det?) mindsker speederresponsen, kalder tyskerne selvfølgelig Eco Pro.
Alligevel var den Ø-mærkede 1-serie en fed oplevelse. Med Efficent Dynamics-tricks i ærmet som turbolader med variabel ydelse, opsamling af bremseenergi, letløbsdæk, formindsket luftmodstand, gearskifte-indikator, start-stop automatik og et display, der omregner de sparede dieseldråber til bonuskilometer, går der simpelthen sport i at spare.
Og nå ja, så rykker 260 Newtonmeter altså stadig væk rimeligt hårdt, når man træder sømmet i bund – mindre speederrespons eller ej.
Det er genialt set af BMW, der dygtigt lader kravet om mere bæredygtig adfærd blive en integreret del af den ”freude am fahren”, som kunderne forbinder med BMW. På den måde bliver BMW grønnere uden at sætte sit ry som leverandør af den ultimative køremaskine over styr. Eller skrevet, så den særligt hårdnakkede macho-minoritet i BMW-menigheden kan forstå du: Du kan stadig køre BMW, spare på dråberne og alligevel være en allerhelvedes karl…