Hvis regeringsafgiften bliver sænket til 100 pct., gavner det også firmabilister, der i forvejen har billigere biler end private. En Mercedes C-klasse stationcar falder fx knap 40.000 kr. i beskatningsværdi.
Bliver regeringspartiernes forslag om at sænke registreringsafgiften på biler til 100 procent af hele bilens pris i stedet for, at man som i dag betaler 105 pct. af de første 106.600 kr. og 150 procent af det resterende beløb, så er det ikke bare de private bilkøbere, men også firmabilister og virksomheder, der leaser firmabiler, som får billigere biler. Det viser en beregning fra Nordania Leasing.
Jo dyrere bilen er, desto større vil den procentvise besparelse i beskatningsværdien være.
En Ford Focus stationcar 1,5 TDCI 120 hk vil falder ca. 7.800 kr. i beskatningsværdi, mens en Mercedes-Benz C-klasse stationcar Business 200 D 136 hk, hvis den nye registreringsafgift bliver vedtaget, falder næsten 40.000 kr. i beskatningsværdi, oplyser Nordania Leasing, der i beregningen forudsætter, at indkøbspriserne på bilfabrikkerne forbliver uændrede.
Ford Focus’en i regneeksemplet har pt. en beskatningsværdi på 220.582 kr. Så et fald på 7.800 kr. svarer til 3,5 %. En Audi A6 Stationcar 5-dørs 2.0 TDI Ultra 190 hk S-Tronic, falder over 70.000 kr., hvis forslaget om 100 pct. flad afgift vedtages. Med en nuværende beskatningsværdi på ca. 531.000 kr. svarer det til et fald på godt 13 %.
Altså udsigt til klækkelige besparelser til firmabilsfolket, som i forvejen har adgang til billigere biler end andre danskere. Således er listeprisen på den Ford Focus, der altså har en beskatningsværdi på bare 220.500 kr., ca. 254.000 kr. Audi A6’eren med en beskatningsmæssig værdi på 531.000 kr. koster over 670.000 kr. at købe hos forhandleren.
”Beskatningsgrundlaget er mindre, fordi leasingselskabet køber bilen meget billigere, end du og jeg kan. De får en såkaldt flådepris, fordi de køber mange biler. Det kommer dig til gode som firmabilsbruger. Du bliver nemlig beskattet ud fra beskatningsgrundlaget og ikke bilens listepris,” forklarer forbrugerøkonom i FDM Allan Skytte Christensen.
Vil ikke udtale sig
Hos Nordania Leasing venter man spændt på udspillet fra regeringen.
”Usikkerheden om lovforslaget betyder lige nu, at både forhandlere og kunder går i venteposition,” slår forretningsområdedirektør, Jesper Kjærsgaard-Nielsen fast, og han håber derfor på en snarlig afgørelse.
Hos Alm. Brand Leasing siger adm. direktør Thomas Lindgren Mortensen:
”Hvis registreringsafgiften nedsættes, vil det naturligvis betyde, at også leasingafgiften på en ny bil vil blive mindre i forhold til før ændringen. Hvor stor nedsættelsen bliver, kan vi ikke sige præcist på nuværende tidspunkt, fordi det afhænger af bilens grundpris og hvilke nedslag, der er som følge af, hvor langt bilen kører på literen og hvilket udstyr bilen forsynes med.”
Hvilkenbil.dk har kontaktet flere leasingselskaber, for at høre om konsekvenserne af en eventuel sænkning af registreringsafgiften, men ingen af dem har ønsket at udtale sig, før der er en politisk aftale på plads.
”På grund af den meget politiske uro om registreringsafgift vs. leasingbranchen, har vi valgt ikke at udtale os, før vi kender den endelige lovtekst,” skriver kommerciel direktør i ALD Automotive Michael Jensen i en mail til hvilkenbil.dk
Læs også: Registreringsafgift – nye grønne afgifter er i spil
FAKTA: Eksempler på prisnedsættelser i beskatningsværdi
Herunder kan du se eksempler på, hvad nedsættelsen vil betyde for fire populære firmabiler, hvis den vedtages i den form, som regeringen lægger op til, og det forudsættes, at prisen på selve bilen ikke ændres.
Ford Focus Business 1,5 TDCi stc.: 7.798 kr.
Skoda Octavia 2,0 TDI Style stc.: 20.035 kr.
Mercedes C 200d Business stc.: 39.856 kr.
Audi A6 2,0 TDI Ultra aut. stc.: 70.118 kr.
Kilde: Nordania Leasing
Godt at der gøres noget for virksomhederne – det er vist efterhånden deres tur til at spare lidt udgifter.