BILTEST: Opel Insignia smider 200 kilo og gør effektivt op med forgængerens beskedne plads. Hjulstøj og lidt stive fjedre trækker ned, men prisen gør den flotte firmaflyder attraktiv.
Hvilken bil?
Da Opel tilbage i 2008 lancerede første generation af Insignia, markerede den et dramatisk stilskifte. Form var blevet vigtigere end funktion, og det velformede ydre vandt nye Opel-fans i klassen for store firmabiler. Nu er Opel klar med anden generation af Insignia, der løser de to største minusser ved forgængeren; høj vægt og relativt beskeden plads. Insignia, der nu hedder Grand Sport som 5-dørs hatchback eller Sports Tourer som stationcar, vokser helt op i fem meter klassen, men har ikke desto mindre tabt hele 200 kg. Her tester vi Sports Tourer med mellemste Dynamic-udstyr og den nyudviklede 1,5 liters turbobenziner med 165 hk til godt 337.000 kr. inkl. 6-trins automatgear og levering.
Vidste du at?
Med federe finish og mulighed for avanceret udstyr som LED-matrix lygter og et væld af sikkerhedsassistenter, sigter Opel efter den høje ende af firmabilsklassen med den nye Insignia. Designet har atter høj prioritet. Stilen er let, lav og elegant, og især stationcarudgaven skiller sig ud med en krom-pynteliste, der løber langs taget helt ned i baglygten.
Efter at den franske Peugeot-Citroën koncern har købt Opel, bliver Insignia formentlig den sidste, der bygger på General Motors nye E2XX-platform. Teknikken bruges i et væld af modeller, så hvis du som dansk Insignia-ejer flyver til USA og lejer en Buick Regal, vil du straks føle dig hjemme: Kun Opel-emblemet er skiftet ud, og Buick’en bygges endda hjemme i tyske Rüsselsheim.
Hvordan er førerpladsen?
Sammenlignet med forgængeren er der i dén grad ryddet op i antallet af betjeningsknapper. I stedet arbejder du med en velplaceret, 7-tommers trykfølsom betjeningsskærm. Testbilen var opgraderet med navigation og 8-tommers skærm, der fungerer hurtigt og logisk – merprisen er dog også 20.000 kr. Heldigvis har Opel bevaret almindelige knapper til klimaanlægget, så du slipper for at klikke dig gennem skærm-menuerne for at regulere temperaturen.
Opel plejer at tilbyde perfekt ergonomi for chaufføren, men jeg oplevede, at der var lidt for langt til rattet. Til gengæld yder de såkaldte AGR-forsæder med masser af indstillingsmuligheder fremragende støtte på langturen – her er Opel bogstaveligt talt i førersædet.
Hvordan opleves kabinen?
Bred og lang. Du sidder relativt lavt, nøjagtigt som i ærkerivalen VW Passat. Pladsen er lige så overdådig, fordi Insignia har fået forlænget akselafstanden med 9 cm. Særligt på bagsædet er passagererne rykket op i superligaen, selv om midterpladsen er hæmmet af en stor kardantunnel til udgaverne med firehjulstræk. Bagagerummet er dybt, regulært og uden læssekant, men vi savner rum til småting. Sammenlignet med forgængeren har finishen fået et mærkbart løft med flere bløde overflader og knapper, der klikker lækkert – her placerer Opel sig også i den bedste ende af firmaklassen.
Er sikkerheden i orden?
Ja, Opel Insignia klarer sig flot i Euro NCAPs crashtest, hvor den ikke kun scorer alle fem stjerner, men også opnår en flot, samlet ‘crash-score’ på 93 procent. Kollisionssikkerheden er høj for alle passagerer – dog kunne beskyttelsen mod piskesmæld være bedre for bagsædepassagererne. Den aktive sikkerhed er også i top med standardudstyr som automatisk nødbremse til både by- og landevejs-hastigheder, sporassistent og en aktiv motorhjelm, der tager blidt imod bløde trafikanter. Som noget særligt har Insignia det såkaldte OnStar system, der bl.a. foretager nødopkald af sig selv, hvis du kører galt. Læs mere på euroncap.com
Hvordan kører den?
En slankekur på 200 kg gør underværker for de fleste biler – det gælder også Insignia. Oplevelsen er væsentligt mere letfodet end før, omend den fem meter lange Sports Tourer i sagens natur aldrig bliver en sportsvogn på en snoet sognevej.
Insignias rette element er de lange, lige stræk på motorvejen, hvor du nyder den klippefaste retningsstabilitet og ganske præcise styring, der sjældent kræver korrektioner.
Store 18-tommer fælge ser godt ud, men undervognens evne til at tackle især små, skarpe ujævnheder skuffer en smule – det gør den aldrende Ford Mondeo bedre. Største minus er dog hjulstøjen, der er lidt for gennemtrængende på alt andet end nystrøget asfalt.
Hvordan er motoren?
1,5 liter lyder ikke af meget til fem meter firmaflyder, men den nyudviklede turbobenziner med fire cylindre og 165 heste gør en ihærdig indsats – også spændt for et klassisk 6-trins automatgear, der alt andet lige sluger effekt. Insignia er ikke desto mindre hurtigt oppe i fart og frisk på en overhaling med mindre hele familien og deres feriebagage er med om bord. Automatgearet skifter som regel forudsigeligt og præcist – dog oplevede vi flere gange nogle klodsede opgearinger ved lav fart. Med en høj gearing er motoren en sagte cruiser, der kun grynter højlydt ved hurtige overhalinger. Forbruget er dog ikke tidsvarende – hverken de lovede 16,1 km/l eller testsnittet på 12,8 km/l. Firmabilister bør kigge på dieseludgaverne, der dog er noget dyrere.
Passer prisen?
Ja, Insignia byder på rigtigt meget bil for pengene – især i stationcarudgaven Sports Tourer, som – højst usædvanligt – ikke koster ekstra. Alene her sparer du omkring 20.000 kr. sammenlignet med konkurrenterne.
Selv som privat bilkøber uden adgang til flåderabat er der smæk for skillingen, og er du – som de fleste kunder i denne klasse – firmabilist, slipper du med en beskatningsværdi på 285.000 kr.
Og det endda med mere udstyr, fordi flåde-udgaven af Dynamic-varianten også indeholder navigation med 8-tommers skærm, DAB radio, bakkamera, forrude med elvarme og adaptiv fartpilot. Det er et godt tilbud, der nok skal fastholde Insignias position som en af Danmarks mest populære firmabiler.
Er der alternativer?
Ja, men Insignia Sports Tourer står sig godt i sammenligning med de fleste. Det gælder især Renault Talisman stc. TCe 150 hk aut. med Zen-udstyr til 380.000 kr. Mazda 6 stc, 2,0 165 hk Vision aut. til 327.000 kr. er værd at overveje for sin køreglæde, mens Ford Mondeo 1,5 EcoBoost 160 hk aut. Titanium til 329.000 kr. byder på høj komfort, men mindre plads. Skoda Superb Combi 1,4 TSI 150 hk DSG Ambition er fremragende, men også dyrere til 357.000 kr., mens Insignia knapt kan true VW Passat Variant med samme drivline som Superb’en og mere Comfortline Premium udstyr til 348.000 kr. Passat er fortsat firmaklassens duks, men Insignia kommer tæt på og er billigere.
Konklusion:
For: Plads, design, udstyr, pris.
Imod: Hjulstøj, lidt stiv affjedring.
Hvilkenbil siger:
Anden generation af Opel Insignia er et kæmpe skridt frem når det gælder plads og køreegenskaber. Hjulstøj og en lidt stødende affjedring trækker ned, men med masser af plads og udstyr til prisen pakket ind i et elegant design, fortjener Insignia fortsat popularitet blandt flådeejere og firmabilister.
Læs også tests af konkurrenterne:
Optima på optur i firmaklassen
Talisman – flydende fransk med mislyde
Høj pris hæmmer Hyundais flagskib
Mazda 6 frister i firmaklassen
Stærk diesel løfter tung Mondeo
VW Passat – lavere, lettere og mere lækker
FAKTA: Opel Insignia Sports Tourer 1,5 T Dynamic aut.
Vejl. pris, inkl. lev.: 337.000 kr.
Beskatningsværdi, erhvervsleasing: 285.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.380 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 8
Forbrug (EU-norm): 16,1 km/l (141 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 12,8 km/l
Længde/bredde/højde: 499/186/150 cm
Bagagerum (min/max): 560/1.665 liter
Vægt: 1.552 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 165 hk/250 Nm
0-100 km/t: 9,6 sek
Topfart: 214 km/t
Særligt standard udstyr (Dynamic):
OnStar serviceassistemt med automatisk nødopkald, automatisk nødbremse, skilteassistent, bakkeholder, automatisk op- og nedblænding, Radio R 4.0 IntelliLink med 7” touchskærm, Bluetooth, 7 højttalere, smartphone integration med Apple Carplay og Android Auto, nøglefri betjening, fartpilot, varme i forsæder, læderrat med varme, klimaanlæg, multijusterbart AGR førersæde, splitbagsæde, elspejle med varme, elruder for og bag, 18” alufælge, parkeringsassistance for og bag, mørke sideruder ved bagsædet, blank liste ved oversiden af sideruder.
Metallak: 8.500 kr. LED Matrix forlygter: 23.000 kr., navigation med 8” skærm: 20.000 kr., bakkamera: 2.000 kr., elektrisk bagklap: 5.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)