Tredje generation af Toyota Auris er baseret på ny platform, der lover langt bedre køreegenskaber. Diesel er bandlyst, i stedet kan vi vælge mellem en basis-benziner og hybridmotorer med lav eller høj ydelse.
Auris, Toyotas svar på VW Golf, er faktisk en spændende og uforudsigelig historie. For 12 år siden afløste Auris den legendariske Corolla, der i mange år var verdens bedst sælgende bil. Auris floppede dog i første generation og anden generation kom også sløvt fra start. Siden har Auris dog langsomt, men stædigt kæmpet sig tilbage på en kombination af et vellykket facelift og ikke mindst japanernes satsning på hybridteknik, hvor en benzin- og elmotor i skøn forening holder forbruget nede.
Hybrid-udgaven af Toyota Auris fås både som hatchback og stationcar og både i Europa og i Danmark har den bidt sig ganske godt fast i bilsalget. Mange finder kombinationen af kompakt bil med miljøvenlig drivline og godt med udstyr særdeles tiltalende. Auris kan bestemt ikke længere betegnes som et flop for Toyota, men har snarere udviklet sig til en særdeles solid niche for den japanske bilgigant.
På biludstillingen i Geneve løfter Toyota nu sløret for tredje generation af den japanske Golf-spiller – og vi tænker, at Auris for alvor begynder at se spændende ud.
Platform fra C-HR
Det begynder med et design, der hænger godt sammen og spiller videre på Toyotas nyvundne mod som vi kender det fra biler som C-HR og den originale hybridbil, Prius. Auris er blevet lavere og bredere og ser simpelthen skarpere og mere trimmet ud end nogensinde før. I rå tal er Auris 437 cm lang, 179 cm bred og 144 cm høj, mens der er velvoksne 264 cm mellem akslerne.
Endnu mere interessant er det, at den er baseret på Toyotas nye TNGA-platform med multilink-bagaksel. Vi kender platformen fra førnævnte C-HR, der er intet mindre end den mest veloplagte Toyota i mands minde. TNGA-platformen øger stivheden og reducerer vægten, og hvis Auris kører som C-HR, er den nye model allerede godt fra land.
Nu ved vi af gode grunde endnu ikke, hvordan tredje oplag af Auris kører, men det er Toyotas erklærede mål at peppe både design og køreoplevelsen op. Auris ligner en bil, der lever op til løftet.
Hybridmotorer med CVT-gear
Teknisk er Auris også spændende. Diesel er fortid, i stedet begynder Auris-programmet med den glimrende, firecylindrede turbobenziner på 1,2 liter, der yder 116 hk. Dernæst – formentlig til samme pris på grund af miljøfradrag – følger den velkendte hybridmotor fra den nuværende Auris. Her arbejder en 1,8 liters benzinmotor uden turbo sammen med en elmotor og et batteri for at holde benzinforbruget nede. Ydelsen er 122 hk, der administreres af et trinløst CVT-automatgear. Skal der mere fart på, kommer Auris for første gang med en ’power-hybrid’. I den er benzinmotoren opgraderet til en to-liter og CVT-gearkassen har angiveligt indlagt ’trin’, så du selv kan vælge gear med skiftepaler bag rattet. Systemydelsen er 180 hk.
Derudover er Toyota fortsat tilbageholdende med oplysninger om den nye Auris. Vi får heller ikke lov at kigge inden for, men lur os, om ikke en stor del af betjeningen er samlet i en central placeret skærm på midterkonsollen. LED-lygter for og bag samt omfattende brug af sikkerhedsassistenter i Toyotas såkaldte ’Safety Sense’ pakke bliver også en del af Auris’ DNA.
Toyota har ikke annonceret en stationcar, men vi tror, den er på vej. Den nye Auris forventes til Danmark sidst på året.