Toyota dropper diesel, når den nye RAV4 lanceres i foråret 2019. Mere markant design og rustik udstråling skal genskabe RAV4s position som bestseller blandt de mellemstore SUV-typer.
Det er helt slut med at fedtspille på det sikre hos Toyota. Efter den kække crossover C-HR og den futuristiske hybrid Prius fortsætter den japanske gigant med at skærpe stilen. I morgen, skærtorsdag, løftes sløret for den nye udgave af den mellemstore SUV RAV4 på biludstillingen i New York. Amerikanerne og resten af verden – RAV4 er en ’verdensbil’, der skal sælges over alt på kloden – får en markant designet model at se.
Toyota selv taler om, at femte generation af RAV4 har et mere rustikt og modigt design, der skal ”give en kør-overalt-fornemmelse af sjov og eventyr.”
Femte oplag af RAV4 er baseret på Toyotas nye TNGA-platform, der har vist sig at gøre Toyotas modeller mere velkørende end længe set fra den kant.
Med en længde på 460 cm bliver RAV4 en fingernegl kortere end den nuværende model, men til gengæld en smule bredere – især visuelt ser afløseren derfor mere flad og bredskuldret ud. Samtidig øges frihøjden for at understrege modellens terrængående egenskaber. Er du stadig i tvivl om, hvorvidt RAV4 er en ægte SUV, har designerne markeret de store hjul med skarpe knæk på hjulkasserne og en front, der også kunne sidde på en mellemstor lastbil. Ingen skal være i tvivl om, at RAV4 er det maskuline, friluftsorienterede indslag i Toyota-programmet.
Farmand får også god plads til både motorsav, fiskegrej og hele familien i RAV4. Akselafstanden vokser nemlig med tre cm til gavn for bagsædepladsen, lige som bagagerummet også skulle være større.
Farvel til diesel
Under motorhjelmen fortsætter Toyota med dels en to-liters benziner uden turbo, dels en 2,5 liters ditto i hybridudgaven, der får hjælp af både elmotor og batteri. Begge versioner kan leveres med firehjulstræk og Toyota lover, at de begge kører længere på literen end i den nuværende model.
Derimod er det ’sayonara’ til diesel. Toyota har hidtil benyttet en BMW-udviklet dieselmotor i RAV4, men som i den kommende udgave af konkurrenten Honda CR-V dropper Toyota helt diesel i den nye udgave.
Digitalt bakspejl
Indvendig centreres en del af betjeningen om en syv-tommers infotainmentskærm og digitalt speedometer. I USA får RAV4 også digitalt ’bakspejl’: Spejlet er i virkeligheden en lille skærm, der er forbundet til et kamera, der optager alt, hvad der sker bag bilen. Om denne feature også bliver en del af udstyret til de europæiske udgaver, vides endnu ikke.
Aktive sikkerhedsassistenter bliver der masser af i RAV4. Toyotas såkaldte ’safety sense’ pakke indeholder bl.a. automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse og aktiv vognbaneassistent.
RAV4 er kendt som bilen, der startede bølgen af kompakte SUV-modeller. Siden fulgte konkurrenterne efter og har i nogen grad skubbet Toyota væk fra truget: Sidste år var RAV4 blot den 10. bedste sælgende model i klassen i Europa. I et segment, som Toyota selv har været med til at skabe, er det næppe tilfredsstillende for de ambitiøse japanere – den nye RAV4 er designet til at vinde markedsandele tilbage til Toyota.
Den nye RAV4 kommer til Danmark i løbet af foråret 2019. Priserne er endnu ukendte, men begynder lige under 300.000 kroner for den nuværende model.