BMW overrasker med en rent elektrisk udgave af den nye X3 SUV på biludstillingen i Peking. Modellen kommer formentlig som iX3 i 2019 og klarer sig uden sjældne jordarter i elmotoren.
De traditionelle bilfabrikker lader bogstaveligt talt op til det store teknologispring mod elbiler. I løbet af de kommende to-tre år lover de fleste bilmærker et bredt modeludvalg af elbiler. Det gælder også BMW. På den aktuelle kinesiske biludstilling i Peking overrasker bayrerne med iX3 – en fuldt elektrisk udgave af den nye SUV, X3.
BMW siger ikke noget om lancering, men selv om de kalder iX3 for et koncept, ser bilen meget produktionsklar ud. Der er mindre luftindtag, et mere vindglat karrosseri og en futuristisk udgave af BMWs ikoniske nyregrill, men ellers er det nemt at se, at denne elbil er baseret på en X3. Af samme grund vurderer flere tyske bilmedier, at iX3 allerede kan komme på markedet i løbet af 2019. Dermed kan BMW ikke blot tage kampen op mod Teslas Model X men også kommende elektriske SUV-typer fra ærkerivalerne Audi og Mercedes.
Teknisk er iX3 ganske spændende. Mens der angiveligt ikke kommer en afløser for BMWs kompakte elbil i3 med kostbart kulfiberkarrosseri, er der ikke desto masser af nytænkning under iX3s mere traditionelle design: Drivlinen bliver femte generation af BMWs såkaldte eDrive teknologi, hvor elmotor, gearkasse og styreelektronik er bygget sammen til én enhed.
Fuld opladning på 30 minutter
Ydelsen svarer til 270 hk og altså væsentlig mindre end Teslas kraftige Model X, der har op til den dobbelte motorkraft. En del af forklaringen er, at BMW ikke benytter de såkaldt ’sjældne jordarter’, der indgår i elmotorer, fordi man ikke vil være afhængige af de ganske få lande, der besidder disse jordarter. Apropos biludstillingen i Peking, er det netop Kina, der sidder på start set hele verdensmarkedet for ’sjældne jordarter’, og det skaber frygt for alt fra flaskehalsproblemer til pludseligt stigende priser.
Rækkevidden er der dog ikke noget beskedent over: BMW hævder, at iX3 kører 400 kilometer på en opladning efter den nye og mere realistiske WLTP-norm. Batteripakken er på 70 kW og et nyudviklet batteri-styresystem skal mane kundernes rækkeviddeangst i jorden med en superhurtig ladetid på blot 30 minutter for fuld strøm på batterierne.
Spørgsmålet er så, om BMWs første elektriske SUV overhovedet kommer til Europa? Den endelige udgave af iX3 skal nemlig produceres i Kina sammen med BMWs lokale partner, Brilliance. BMW taler – i hvert fald indtil videre – ikke om andre markeder.
Læs mere: BMW ved en skillevej