Ford viser tredje generation af SUV’en Kuga, der er baseret på teknikken fra Focus. Udvalget af motorer bliver omfattende, mens vægten reduceres og pladsen øges.
Ford er i gang med en markant satsning på høje SUV-modeller. Næsten alle klassiske sedan-modeller pensioneres til fordel for moderigtige crossover- og SUV-modeller. Blandt de vigtigste nyheder er tredje generation af den kompakte Kuga, som Ford løftede sløret for tidligere i dag.
Kuga bliver en verdensbil, der om nogen skal bære Fords satsning på højere biltyper igennem. Teknikken stammer fra den nye Focus, og dermed bliver den nye Kuga ni centimeter længere end sin forgænger, mens to ekstra centimeter mellem akslerne skal øge pladsen. Alt efter variant reducerer den nye, såkaldte C2-platform vægten med op til 90 kg.
Designet lægger sig også tæt op af Focus og får dermed bløde, svunge former. Køreegenskaberne nyder formentlig gavn af, at den nye Kuga er fire centimeter bredere og to centimeter lavere end sin forgænger. Ford plejer at tilbyde de mest sportslige køreegenskaber i alle bilklasser, og Kuga den tredje ligner en SUV med dynamiske ambitioner.
Syv forskellige motorer
Satsningen på højere biler indeholder også et markant skifte mod mere eller mindre elektrificerede motorer. Således kan du vælge mellem hele tre hybrid-udgaver: Mild-hybriden EcoBlue Hybrid, hvor en to-liters dieselmotor med 150 hk kombineres med et 48-volt elsystem med integreret starter-generator, fuldhybriden Hybrid, hvor en 2,5 liters benzinmotor uden turbo arbejder sammen med en elmotor og et batteri og endelig ladehybriden Plug-In Hybrid, hvor samme 2,5 liters motor arbejder med et opladeligt batteri på 14,4 kWh, der bringer systemydelsen op på 225 hk.
De tre hybrider udgør dog ikke engang halvdelen af maskinparken til Kuga. Du kan nemlig også vælge mellem to turbobenzinmotor på 1,5 liter med henholdsvis 120 eller 150 hk, en 1,5 liters dieselmotor med 120 hk og endelig en diesel-ditto på to liter med 190 hk. Altså hele syv forskellige motorer i alt – det er efterhånden usædvanligt.
Flere af motorerne fås med en ny, otte-trins automatgearkasse, der betjenes med en drejeknap, mens de tre hybridvarianter fungerer ved hjælp af et trinløst CVT-gear, som vi kender det fra hybridpionererne Toyota.
Dansk vellyd
Tredje oplag af Kuga bliver også den første, hvor man kan tilvælge fuld digital instrumentering. Gør man det, får man både et 12-tommer stort instrumentdisplay og en trykfølsom infoskærm i midterkonsollen, som Ford kalder SYNC 3. Bag den betegnelsen gemmer sig mulighed for stemmestyring og brug af AppleCarplay og Android Auto. Systemet kan også opgraderes med et high-end lydanlæg fra danske B&O.
Sikkerheden er også moderniseret med nye førerassistenter som skiltegenkendelse, vognbaneassistent og aktivt kurvelys. Lækre detaljer som head-up-display og adaptiv fartpilot bliver også en mulighed.
Ford Kuga kommer til Danmark i begyndelsen af 2020 i udstyrsvarianterne Titanium og den mere sportslige ST-Line. Luksusudgaven Vignale topper Kuga-programmet med bl.a. unikke designdetaljer og læderindtræk som en del af pakken.