Bølgen af store og tørstige SUV-biler møder kritik i Tyskland. Politikere kalder biltypen ‘absurd’ og taler om at indføre en SUV skat.
Begejstringen vil ingen ende ta’, lød det engang i en populær TV2-sang. Udsagnet passer præcist på bilkøbernes støt stigende hang til SUV-modeller, der alt andet lige er større, tungere og tørstigere end alle andre biltyper. Over alt i verden øger salget af SUV’erne. I vores naboland Tyskland er hver tredje nye bil der sælges nu en SUV-model. Salget brager derudaf og senere i år forventes det tyske SUV-salg for første gang nogensinde at runde én million biler. Imponerende – men også paradoksalt i en tid, hvor miljøbevidstheden næppe har været større.
Flere tyske politikere har fået øje på paradokset. Og deres begejstring for store biler er til gengæld ved at nå til vejs ende:
”I stedet for at fremstille mindre miljøbelastende biler, satser bilindustrien nu på stadig større, tungere og svinende biler. Det er jo fuldstændig absurd at bygge biler på 1,9 ton for at transportere mennesker på 80 kilo,” siger trafikordfører Ingrid Remmers fra venstrefløjspartiet Die Linke til avisen Welt. Ifølge Remmers er mange SUV-modeller ”totalt overmotoriserede panserkøretøjer”.
Tonen er altså skærpet, men Die Linke står ikke alene med kritikken. Også De Grønne og SPD (det tyske socialdemokrati), tordner mod bølgen af SUV-biler.
”Sammenlignet med kompakte personbiler har SUV’ere en væsentlig højere udledning af skadelige stoffer,” siger SPD’s trafikordfører Kirsten Lühmann til samme avis.
Hun opfordrer derfor til, at EU skærper kravet til bilproducenternes gennemsnitlige flåde-udslip yderligere.
Forbud mod dieselbiler
Partiet De Grønne er helt på linje og foreslår, at Tyskland indfører en form for SUV skat eller afgift, der gør store og tørstige biler dyrere at købe eller køre i.
Selv om venstrefløjspartierne ikke har politisk flertal, er der i Tyskland udbredt opbakning til at reducere miljøbelastningen fra biler – også selv om bilindustrien er landets største og helt afgørende for tysk økonomi. Mange tyske byer har allerede indført miljøzoner, og i flere af dem er det ikke længere lovligt at køre i ældre dieselbiler.
Det var da et fornuftigt tiltag, at differentiere. Det kunne også gøres ved at gøre “almindelige biler” billigere.
I mine øjne vedr. SUV:
Pro:
1. Bedre overblik i trafikken (højere)
2. Sikrere (tungere – modparten krølles mere sammen end dig)
3. Lettere ind/udstigning
Vedr. 1 og 2 så forsvinder de fordele hvis ALLE kører SUV
Con:
a. Ringere køreegenskaber
b. Dyrere i anskaffelse
c. Dyrere i drift
d. Større miljøbelastning
e. Flere…?
Og selv om fx. en Q7 er fed, så synes jeg den oser meget mere af “for meget” end f.eks en A7. Begge fede biler – men Q7 er næsten som Versailles slottet – det er lige i overkanten, og mere end man nogensinde kan få brug for på en række punkter.
Måske er det bare mig, måske er jeg influeret af janteloven (forhåbentligt ikke), men jeg får oftere fornemmelsen af at en bil kan være lige rigelig potent til at fragte børn fra skole og hente mælk, når det er en premium SUV frem for en premium alm. bil…
Når nu man først har haft en, finder man ud af, at man mister en masse køreglæde. Har haft og er gået tilbage til en alm. personvogn igen, hvor køreegenskaberne er bedre/sjovere og så kører man meget længere på literen 🙂