Hvilkenbil’s redaktør Jens Velling blogger om den nye VW Golf VII, der under det konservative ydre indeholder ind til flere satsninger.
VW Golf er et ikon i bilindustrien. Få biler – om overhovedet nogen – er lykkedes så godt med stædigt at fastholde et konservativt design og så køre den hjem på alt andet end charmen. I stedet har Golf vundet sejlivet popularitet på ærketyske dyder som kvalitet, kontinuitet og kunsten at ramme det gyldne kompromis.
Men tag endelig ikke fejl. Lige så stokkonservativ Golf VII ser ud ved første øjekast, lige så stor en satsning er den for VW.
Satsning nummer 1: Især koreanske udfordrere som Hyundai i30 og Kia Ceed æder sig ind på det europæiske bilmarked med stadig bedre teknik til lave priser. Som noget nyt er designet ikke til at skelne fra de smarteste biler i klassen.
Alligevel holder VW fast i, at en Golf skal ligne en Golf. Derfor får vi ikke så meget som en enkelt wauw-oplevelse i Golf VII’s design. Vi får en Golf, som vi kender den. Klogt eller dårligt valg? Bilkøberne fælder dommen…
Satsning nummer 2: Når VW præsenterer den nye modul-platform, MQB, som teknik, der gør VW’s biler bedre, handler det også om, at MQB-teknikken gør det billigere at fremstille fremtidens folkevogne. Fidusen er, at modul-opbygningen gør det muligt at bruge den samme ”bund” på et væld af bilmodeller. Da det koster milliarder at udvikle en ny platform, er der mange penge at hente her for VW. Omvendt har VW en udfordring, hvis MQB-platformen skuffer eller viser sig at have et indbygget problem.
Satsning nummer 3: I forbindelse med lanceringen af Golf VII, fremhævede VW endnu en gang, at kabinen byder på lækker finish og høj kvalitet. Og VW kan da også noget med bløde plastikoverflader og præcise samlinger. Omvendt er det en offentlig hemmelighed, at den foregående Golf havde massive problemer med knirkelyde under den nydelige overflade. Sagen var, at overgangen fra Golf V til Golf VI først og fremmest var en øvelse i at gøre produktionen billigere. Det skete bl.a. ved at udskifte de innovative, men kostbare døre i Golf V med en traditionel, billigere dørkonstruktion. Resultatet var, at mange Golf VI-ejere – herunder undertegnede – måtte leve med gennemtrængende knirkelyde fra især dørene. Den slags mislyde, som man ikke oplever i konkurrenterne anno 2012, skal Golf VII være klinisk renset for. De findes nemlig ikke i de billigere konkurrenter.
Satsning nummer 4: Kender vi først svaret på, når priserne offentliggøres midt i oktober. Spørgsmålet er, om VW kan holde fast i, at en Golf må være væsentligt dyrere end konkurrenterne i klassen? Nedefra presses Golf VII af topmoderne, europæiske designede koreanerne, der lokker med væsentligt lavere priser. Oppefra har BMW sænket priserne på 1-serien og er snart på vej med basismotorer, der sender priserne faretruende tæt på VW Golf.
Der skal med andre ord noget helt særligt til, hvis Golf VII skal fastholde sin særposition som en folkevogn, der kan tillade sig at spille kostbar.
Så husk det, inden du kritiserer Golf VII for at være kedelig: Ikonet fra Wolfsburg skal leve op til tårnhøje forventninger, lancere afgørende ny teknik for VW-koncernen og give kampklare koreanere baghjul i salgsstatistikkerne. Det er ikke spor kedeligt. Faktisk lurer dramaet lige under lakken…
Læs mere om Golf VII her.
Hej
Hvordan fik du bugt med knirkelyde fra dørene, er det hængslerne der er problemet, så kunne de vel smøres?
mvh Jesper
Hej Jesper. Det prøvede værkstedet også. Uden effekt. Jeg endte med at sætte store dele af instrumentpanelet i spænd ved hjælp af små gummistykker. Det hjalp uden helt at få bugt med alle knirke- og raslelyde. Jeg må sige, at det var en meget frustrerende oplevelse. Efter 21 mdr. gav jeg op og solgte bilen med et stort tab. MVH Jens, Hvilkenbil.dk