Aygo fortsætter, som vi kender den. Som benzindrevet mikro-bil og som alternativ til de små elbiler. En helt bevidst strategi fra Toyotas side.
For kun få år siden var mikro-bilerne de mest solgte. Særligt i afgiftsplagede Danmark. Men fortjenesten på de små biler er minimal. Da de samtidig bliver dyrere at producere, fordi kravene til sikkerhedsudstyr og CO2-udledning skærpes, er fabrikanter og forhandlere presset på prisen.
Flere tager konsekvensen og lukker helt ned. Ford Ka er forlængst væk. Opel har droppet Karl og Adam, og Volkswagen-koncernen elektrificerer trillingerne VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii.
Samarbejdet om de første trillinger – Toyota Aygo, Peugeot 108 og Citroën C1 – ophører senest i 2021. Til den tid er franskmændene ikke længere en del af den fabrik i Tjekkiet, hvor de bygges.
Hvad der skal ske med 108 og C1, ved vi ikke. Franskmændene lurepasser, og spørgsmålet er, om de to franske mikro-biler overhovedet findes efter 2021? Der kører rygter om, at de bliver lavet om til elbiler a la Up, Citigo og Mii.
Men hvor franskmændene tier, taler japanerne.
Toyota melder nu ud, at de har tænkt sig at skrue op for Aygo, som vi kender den. Altså med benzinmotor. Toyota ser nemlig en gylden mulighed i at udnytte det tomrum, som de udgåede konkurrenternes modeller efterlader.
Næstkommanderende for Toyota Europa, Matt Harrison, siger således til britiske Autocar, at mens nogle producenter har vanskeligt ved at skabe overskud på produktion af mikro-biler og derfor helt holder op med at producere dem, så ser “vi de andres tilbagetrækning som en mulighed for at fortsætte”.
Toyota afventer
En elektrisk Aygo er dermed ikke umiddelbart på tale. For Toyota kan i øjeblikket ikke se en holdbar forretningsmodel for fuldelektriske små biler.
“Vi afventer, at teknologien modnes, og forbrugernes efterspørgsel efter de helt små elbiler ændrer sig,” forklarer Harrison til Autocar.
Derfor bliver den kommende Aygo kun lanceret med benzinmotor.
Dog – forlyder det – på en platform og i et karrosseri, så man nemt kan erstatte benzinmotoren med batterier og elmotor, når tiden er moden til det.
“Markedet for små, fuldelektriske biler er ganske enkelt ikke til stede i øjeblikket. Når du ser, hvad en elektrisk Peugeot 208 koster, er det langt over, hvad biler i det segment bør koste. Det vigtigste for vores kunder er overkommelighed,” siger Harrison.
Det betyder ikke, at Toyota slet ikke vil røre vil elbiler. Elektriske Toyotaer er på vej, og japanerne har bebudet, at der i 2021 vil være tre elektriske Toyotaer til salg i Europa. Endnu har vi kun kendskab til to – varebilerne Proace og Proace City. Førstnævnte kommer næste år, City er planlagt til 2021.
For lige at runde mikro-bilerne af: Der er i øjeblikket ikke forlydender om, at Hyundai i10, Kia Picanto og Renault Twingo med benzinmotorer er på vej til de evige bilkirkegårde.
Toyota, sæt nu jeres IQ EV i produktion, et kraftigere batteri som VWs trillinger, så er der sikkert folk nok, der gerne vil købe en elektrisk Toyota IQ, mig selv incl.
Min Toyota IQ 1,4 diesel har jeg svært ved at give slip på, den næste bliver dog en elbil – det er helt sikkert.
Eller også er det en bevidst handling, fordi Toyota ikke har tænkt plads til batteri ind i designet..
Men jeg ville også fortrække elektrisk Citigo frem for elektrisk Aygo.