Fra 2025 kan brint være den bedste løsning til personbiler, mener BMW. Men på kort sigt vil mange bilkøbere foretrække ladehybrider.
For et halvt år siden vakte det opsigt, da BMWs udviklingschef Klaus Fröhlich erklærede, at “der findes ingen efterspørgsel på elbiler hos kunderne, ingen overhovedet. Der findes love, som kræver elbiler, men der er ingen kunder.”
Fröhlichs pointe var, at det meget omtalte skifte til elbiler er overdrevet. I store dele af verden er der ingen muligheder for at lade elbiler op. Og heller ikke udsigt til det i mange år fremover. Derfor vil biler med forbrændingsmotorer eksistere mange år endnu: Diesel i mindst 20 år og benzin i mindst 30 år. I den tid vil de udgøre halvdelen af det globale bilsalg. Eller mere.
Sådan lød Klaus Fröhlichs faglige vurdering. Og den fik flere miljøorganisationer op på barrikaderne. Beskyldningerne lød bl.a., at bilproducenter som BMW ønsker at forhale omstillingen til elbiler, fordi de tjener flere penge på at sælge store, tunge og tørstige SUV-modeller.
Hver fjerde bil bliver ladehybrid
Nu uddyber BMWs udviklingschef sine kontroversielle udtalelser i et langt interview med branchebladet Automotive News. Klaus Fröhlich er på ingen måde modstander af elektrificering, men han fastholder, at europæiske forbrugere fortsat tøver med at købe elbiler. På den korte bane vil vi derfor se vækst i salget af ladehybrider på vore breddegrader
“De kan køre på el i hverdagen og på benzin i weekenden og på længere ture. Vi forventer, at ladehybrider vil udgøre en fjerdedel af det samlede bilsalg i Europa. Benzin- og dieselbiler vil udgøre over halvdelen af salget, men batteridrevne elbiler vil tage resten,” siger Fröhlich til Automotive News.
Det er også forklaringen på, at BMW indtil videre satser på platforme, der både kan bruges til biler med forbrændingsmotor, ladehybrider med både benzin- og elmotor samt rene elbiler. Dermed benytter BMW en anden strategi end fx VW, der allerede har udviklet en særskilt platform til elbiler.
Dobbelt så langt på el
Udviklingen af batterier går dog så stærkt, at BMW får mulighed for at forbedre deres ladehybrider: De vil både få større benzintanke og plads til bedre batterier, der kan gøre det muligt at køre mellem 80 og 120 km på strøm alene. I dag kører de bedste af BMWs ladehybrider 50-60 km på strøm. BMW er også på vej med elbilen i4, der reelt er en fuldt elektrisk udgave af 3-serien.
Ifølge Klaus Fröhlich er opladning af batterier den største udfordring for elbiler. Især behovet for hurtigladning, fordi det slider på de kostbare batterier. Ikke desto mindre bifalder Fröhlich, at el- og energiselskaber nu er med til at øge antallet af ladestationer over alt i Europa.
Men selv om BMW i mange år fremover både vil tilbyde benzin- og dieselbiler, ladehybrider og elbiler, har Klaus Fröhlich og BMW også et godt øje til brint. BMW udvikler brintbiler sammen med Toyota. I dag koster en brintbil 10 gange så meget som en elbil, men allerede i 2025 kan den forskel være udlignet. Ifølge Klaus Fröhlich kan det sagtens betyde, at brintbiler til den tid vil være den bedste teknik til personbiler.
Det gælder også for lastbiler. Med brint kan de overholde stadigt skrappere miljøkrav uden at køre på tunge batterier, der vil reducere lastbilernes lasteevne betydeligt.
Kilde: Automotive News Europe