BILTEST: Pris og sikkerhedsudstyr er i orden, men især det manuelle gear kvæler vores begejstring for femte generation af Renault Clio.
Hvilken bil?
Renault Clio V har en tung arv at løfte. Designchef Laurens van den Acker har tydeligvis heller ikke ønsket at revolutionere designet. Den nye Clio er straks genkendelig, et godt trick som andre mærker gennem årtier har perfektioneret med deres succeser. Fysisk er Clio V godt en centimeter kortere og lidt lavere end Clio IV. Alligevel er der mærkbart mere plads i forreste halvdel af kabinen og bagagerummet.
Basismodellen Zen er generøst udstyret med bl.a. automatisk nødbremse, vognbaneassistent, automatisk nødopkald, fuld LED-lys, fartpilot og aircondition. Hertil hører en 3-cylindret turbobenzinmotor med 100 hk, 5-trins manuel gearkasse til under 150.000 kroner. Opgradering til Intens-udstyr koster beskedne 12.000 kr. Så har man også p-sensor bag, automatisk op- og nedblænding af det lange LED-lys, klimaanlæg, varme i rattet, regnsensor, nøglefri betjening, læder på rat og gearstang samt 16 tommer alufælge.
Vidste du at?
Femte generation Renault Clio er – selv om man visuelt ikke umiddelbart skulle tro det – ny fra ende til anden. Ikke en eneste stump fra forgængeren er genbrugt i den nye.
Siden Renault Clio for 30 år siden afløste Renault 5, har franskmændenes minibil været en gigantisk succes. Over 15 millioner solgte, og den var i 2018 Europas mest solgte mini. Bilen står på Renault/Nissan-platformen CMF-B (Common Module Family-B), som også Mitsubishi nyder godt af. For Renaults vedkommende vil platformen blive udbredt til helt op til 11 forskellige modeller. Det er der god økonomi i.
Hvordan er førerpladsen?
Testbilen er topmodellen med R.S. Line-udstyr, 4-cylindret motor, 130 hk og dobbeltkoblingsgearkassen EDC. Et par gange lånte jeg en demo-Clio hos forhandlere, den 100 hestes 1,0 Intens, for at kunne bedømme bredt og tage lidt flere billeder. Uanset udstyrsmodel er der bag Clio-rattet både plads og grund til begejstring. Bilen føles stor, nærmest et nummer større end mini, og man sidder fint i forsæderne. Godt i Intens-udgaven, glimrende i R.S. Line-sportssæderne. En velfungerende 7-tommers infoskærm er standard, men overvej at opgradere til den store 9,3 tommers. Fra skærmen styres musik- og navigationsanlæg samt bilens indstillinger, grafikken er virkelig flot, og betjeningen er let og logisk. Materialekvaliteten opleves klart bedre end i Clio IV blandt andet takket være blødere og mere indbydende plast.
Hvordan opleves kabinen?
Clio-bagsædet er heller ikke i den nye blandt miniklassens store. Derimod er bagagerummet med sine 391 liter endda større end flere af de større kompakt-konkurrenters. Læssekanten er desværre blevet højere, og det er ubekvemt, når man skal læsse tunge ting ind.
Bagdørene er relativt små, og de udvendige håndtag sidder på vanlig vis i bagkanten af dørene. Det er mere smart end praktisk, fordi man, indtil man har vænnet sig til dem, kan risikere at få nappet fingrene.
Er sikkerheden i orden?
Clio fik fem flotte Euro NCAP-stjerner. Den har automatisk nødbremse, der bremser for både hårde og bløde trafikanter og advarer kompetent forinden. En korrigerende vognbaneassistent advarer først med rystelser i rattet, når man er ved at overskride vognbanelinjerne. Clio V genkender også vejskilte, og man er virkelig effektivt oplyst af LED-forlygterne, der ligesom alt det andet, der er nævnt her, er standard fra billigste udgave. Det fortjener Renault stående bifald for. Desværre kan den adaptive fartpilot kun tilkøbes i forbindelse med EDC-gear og den 130 hestes benzinmotor.
Læs mere euroncap.com
Hvordan kører den?
Ligesom fornemmelsen bag rattet: Som en lidt større bil. Det kan man blandt andet tilskrive CMF-B-platformen, da den også danner grundlag for større modeller. Renault har lagt mere vægt på komfort end på sport, også i den sportsligt udseende R.S. Line, og styretøjet er meget letgående. Meget bekvemt men et letgående styretøj har samtidig den konsekvens, at man savner en præcis fornemmelse for bilens kontakt til asfalten. I stærk sidevind er Clio ganske retningsstabil, og i en dobbelt undvigemanøvre, bliver man på ingen måde foruroliget. Clioen reagerer altid forudsigeligt og sikkert.
Hvordan er motoren?
Den 5-trins gearkasse er en ommer. Ja, den nærmest diskvalificerer Clioen. Sjasket, upræcis, lang afstand mellem gearene og tilmed en lang gearstang, der gør det hele endnu værre.
På samme tid, som jeg testede Clioen, agerede jeg flyttemand for min søde svigermor, og jeg lejede en Citroën Jumper med 220.000 kilometer på tælleren. Okay, så ringe er Clio-gearkassen ikke, men jeg ville simpelthen ikke give 160.000 kr. for en i øvrigt veludstyret og fin bil, og så dagligt ærgre mig over gearkassen.
Basismotoren begejstrer heller ikke, men kan dog betegnes som gennemsnitlig. Tilpas afdæmpet og med hverdagskræfter nok. Man fornemmer bare tydeligt, at den mangler saft og kraft fra bunden af omdrejningsfeltet. Det maksimale moment på 160 Nm kommer først ved 2.750 o/min. Med 1,3 liters motor og 130 hk er Clio en helt anden oplevelse. Om en ekstra cylinder og 30 ekstra heste er 30.000 kr. værd, må man gøre op med sig selv – 30.000 kr. er mange penge i miniklassen.
Passer prisen?
Den dansker-typiske Clio vil være den 3-cylindrede benziner med Intens-udstyr til 161.000 særdeles rimelige kroner. Her er meget udstyr for pengene. Selv den 12.000 kr. billigere Zen byder på så meget udstyr, at de fleste konkurrenter har vanskeligt ved at være med. Prisen er fortsat et af de stærkeste argumenter for Renault Clio.
Er der alternativer?
Miniklassen er fyldt godt op, og en model skal virkelig skille sig ud her, hvis man vil have del i kunderne. Det havde fjerde generation Clio, og det får femte generation såmænd nok også. Ikke mindst på grund af al dens udstyr og stærke pris: Den rummelige Hyundai i20 Trend koster 160.000 kr. og byder på fem års garanti. Citroën C3 Triumph med 82 hk koster 165.000 kr., og det samme gør Ford Fiesta Titanium med 100 hk. Hyundai i20’s søster, Kia Rio 1,0 Vision med 100 hk står i 170.000 kr.
Opels nye Corsa fås p.t. kun med 100 heste i topudgaven, og så ender prisen på hele 190.000 kr. Corsa-tvillingen, Peugeot 208, stikker med 180.000 kr. for en Allure med 100 hk også af. En topudstyret Skoda Fabia Style med 95 hk koster 171.000 kr., mens den mellemudstyrede VW Polo Comfortline med 95 hk koster 185.000 kr.
Konklusion:
For: Pris, infotainment, sikkerhedsudstyr, LED-lys.
Imod: Den manuelle 5-trins gearkasse, den 3-cylindrede motor.
Hvilkenbil siger:
Renault Clio TCe 130 EDC R.S. Line
Vejl. pris, inkl. lev.: 200.900 kr. (fås fra 148.900 kr. – TCe 100 Zen)
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 580 kr.
Garanti (rust/mekanik/): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): (2019)
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 17,5 km/l (130 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 14,9 km/l
Længde/bredde/højde: 405/180/144 cm
Bagagerum (min/max): 391-1.069 liter
Vægt: 1.158 kg
Motor: 4 cyl., 1,3 liter, turbobenzin
Effekt: 130 hk
0-100 km/t: 9,0 sekunder
Topfart: 200 km/t
Særligt standardudstyr (R.S. Line):
Automatisk nødbremse, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, automatisk nødopkald, fartpilot, p-sensor bag, 7-tommers berøringsfølsom skærm med bluetooth, DAB-radio, navigation, LED forlygter m. automatisk op- og nedblænding, varme i forsæder, læderrat, klimaanlæg, elspejle med varme, elruder for og bag, regn- og lyssensor, nøglefri adgang og start, særligt R.S.-udstyr indeholdende bl.a. 17 tommer alufælge, sportsforsæder, alu-pedaler samt diverse styling ud- og indvendigt.
Metallak: Fra 5.900 kr. (* Anslået af hvilkenbil.dk)
Ekstraudstyr:
Aut. nedblænding af bakspejl: 1.600 kr., cruisepakke m. adaptiv fartpilot og blindvinkelassistent: 9.900 kr., parkeringspakke: Bakkamera, p-sensor for, elektrisk håndbremse og midterarmlæn: 6.900 kr., 9,3 tommer berøringsfølsom skærm (kræver Cruise- eller parkeringspakke): 6.500 kr., forlænget fabriksgaranti – 3-6 år/60.000-150.000 km: 1.990-9.990 kr./år.