Mangel på råstoffer bremser elbiler

Flere bilproducenter er nødt til at stoppe eller skrue ned for produktionen af elbiler, fordi der er mangel på råstoffer til batterierne. 

En batterikrise bremser lige nu produktionen af elbiler hos blandt andet Jaguar, Mercedes og Audi. Det skriver Inputmag.dk og andre medier.

Fredag meddelte Audi, at de midlertidigt har indstillet produktionen af den elektriske SUV e-tron (billedet) på grund af ’forsyningsproblemer’. Det nævnes ikke direkte, men problemet er en velkendt hemmelighed: Der er en seriøs mangel på de råstoffer, man bruger i batterier til elbiler.

Audi er ikke alene. I forrige uge skrev avisen The Times, at Jaguar ville sætte produktionen af elbilen I-Pace på pause grundet problemer med at få batterier fra producenten LG Chem.

Mercedes Benz meddelte i slutningen af januar, at de vil halvere produktionen af elbiler fra 60.000 til 30.000 i år. Årsagen er leveringsproblemer fra samme producent. Også Hyundai er ramt.

Mercedes EQC er også ramt af mangel på råstoffer til batterier. Det kan halvere produktionen af elbilen EQC.

”I øjeblikket begrænses udbredelsen af elbiler mere af mangel på produktionskapacitet end noget andet. Manglende produktionskapacitet for batterier er en vigtig del af dette. Derfor har mange travlt med at bygge fabrikker, siger Paul Anderson, meddirektør for Birmingham Center for Strategic Elements and Critical Materials.

Problemet er kobolt

Men opførelsen af nye batteri-fabrikker gør det ikke alene. Det grundlæggende problem er mangel på de råstoffer, der bruges til batterierne; i særdeleshed kobolt.

Grundstoffet udvindes primært i et enkelt land, Den Demokratiske Republik Congo, der leverer hele 59 procent af al den kobolt der bruges verden over. Et tal, der ifølge analytikeren Randy MacEwan forventes at stige til hele 75 procent i den kommende tid.

”Congo er et af verdens mindst udviklede lande. Landet har en dyster historie med politisk ustabilitet, væbnede konflikter, udbredt korruption og børnearbejde. Selv om kobolt er en kernesøjle i Congos økonomi, er der meget lidt gennemsigtighed i koboltforsyningen,” skriver McEwan.

Ud over risikoen ved den politiske situation i Congo, antyder forskning, at der ikke er nok kapacitet til at udvinde og behandle materialet for at imødekomme efterspørgslen. Undersøgelsen antyder, at efterspørgslen kan stige til 430.000 ton i det næste årti. Det er 1,6 gange dagens kapacitet. Endnu en anden udfordring er prisen. Kobolt er ganske enkelt rasende dyrt.

Fosfat er et ringere alternativ

En løsning kan være at finde et alternativ. Den kinesiske producent Contemporary Amperex Technology (CATL) producerer allerede batterier, der bruger fosfat i stedet for nikkel-kobolt-aluminium (NCA) eller nikkel-mangan-kobolt-kombinationer (NMC).

Ifølge Reuters er Tesla allerede i forhandlinger om at bruge kobolt-fri batterier men dog kun i de biler, der produceres i Kina. Hverken Tesla eller CATL har ønsket at kommentere rygterne, skriver Inputmag.dk.

En ulempe ved fosfat-batterierne er dog, at de ikke har samme kapacitet som dem med kobolt. Og kort rækkevidde er et af de argumenter, mange forbrugere peger på som det største problem ved elbiler.

[email protected]

2 Kommentarer

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here