Som ladehybrid er BMW X1 et slagtilbud

x1 ladehybrid

BILTEST: BMW X1 er en sjældent køreglad SUV og som ladehybrid er den et ægte slagtilbud. Også selv om alderen trykker enkelte steder.

Hvilken bil?

BMWs mindste SUV, den kompakte X1, som kom til verden i 2015, kan nu også fås som ladehybrid udstyret med en benzinmotor, elmotor og batteri. Den giver de fossile udgaver baghjul på både performance og pris takket være de nye registreringsafgifter, som fra årsskiftet favoriserer de fleste ladehybrider.

Det betyder, at testbilen, BMW X1 xDrive25e model M Sport med 220 hk, er faldet ca. 50.000 kr. til 384.000 kr. Dermed er den også billigste version af BMW X1, samtidig med at det er den kraftigste og bedst udstyrede med bl.a. 6-trins automatgear og firehjulstræk som standard.

Billigste benzinudgave med 136 hk koster til sammenligning 423.000 kr., mens billigste dieselversion med 150 hk koster 436.000 kr. Testbilen fås fra 384.000 kr.

Vidste du at?

BMW X1 xDrive 25e byder på mange muligheder for at vælge, hvordan bilen skal køre og på hvilken energikilde. Du kan vælge ren el-drift med træk på baghjulene, og de 95 hk fra elmotoren til rådighed op til 135 km/t. I hybriddrift optimeres samspillet mellem el- og benzinmotor efter kørslen. Du kan også køre i et særligt ’Save-mode’, hvor der køres strøm på batteriet, fx til brug i byen, når du nærmer dig hjemmeadressen. I sports-indstillingen er benzinmotoren hele tiden koblet til for hurtig acceleration, og her går det fremad med GTI-fart og alle 220 heste i galop. Endelig sparer en særlig ECO-funktion mest muligt på energien og dæmper accelerationen.

Hvordan er førerpladsen?

Helt klassisk BMW, og her er ’klassisk’ ment i absolut positiv forstand. Takket være en høj taglinje er det nemt at stige ind i bilen. På plads bag rattet i testbilens lækre, faste sportssæder med ekstra støtte under lårene har du udsigt til knivskarpe instrumenter og rige muligheder for at indstille en perfekt køreposition til både kort- og langbenede. Men du vil opleve, at du sidder lidt lavere end i flere andre SUV’er. Det er med til at understrege de sportslige køreegenskaber. Selv om instrumentbordet måske ikke er helt så moderne som i nyere BMW’er, så fungerer det hele godt og intuitivt. Blandt andet er det eksemplarisk let at regulere sædevarme og klimaanlæg via ’old school’ knapper. Resten klares via det fede M Sport læderrat og den store 10 tommer trykfølsomme skærm.

Hvordan opleves kabinen?

Først og fremmest virkelig godt isoleret, hvilket giver en næsten lydløs kørsel – især på el. I mangel af motorlyd er det faktisk dækstøj, der trænger sig mest på. I kabinen stikker det hist og pist frem, at BMW X1 ikke er født som hybrid fra starten. Bagagerummet er ganske vist stort og regulært og næsten uforandret over gulvpladen, mens rummet nedenunder er reduceret på grund af batteriet. Dog er der er handy rum til opladningskabler og andre småting under gulvet i den forreste del af bagagerummet. Pladsen til batteriet spiller også ind på fleksibiliteten i kabinen, da bagsædet ikke kan længdejusteres. Til gengæld er gulvet næsten plant når bagsæderyggene lægges ned, og der er gode løsninger i form af net og kroge til at holde på løse genstande i lastrummet. 

Er sikkerheden i orden?

Ja, til dels. BMW X1 og X2 deler en femstjernet topkarakter tilbage fra december 2015 med meget fin beskyttelse af både voksne og børn i tilfælde af en ulykke. Men siden har Euro NCAP hævet barren betydeligt for at opnå topkarakter. Blandt andet med krav om automatisk nødbremse, der også kan ’se’ bløde trafikanter. BMW X1 er fulgt med tiden og kan leveres med nødbremsen, men ønsker du blandt adaptiv fartpilot, advarsel for vognbaneskift, kø-assistent mm. må du hoste op med ca. 13.000 kr. ekstra. Det er pengene værd, fordi det både øger sikkerhed og brugsværdi. Men i en bil til næsten 400.000 kr., burde det være standard. Det er det efterhånden i mange – også billigere – biler bygget på nyere konstruktioner. Læs mere på euroncap.com. 

Hvordan kører den?

BMW X1 xDrive 25e siger ’kør mig’. Her er endelig en højbenet SUV/crossover, der faktisk giver dig lyst til at køre bil. Bløde fjedre og en kabine, der krænger i svingene, er i testbilen erstattet af en stram undervogn og en ’tung’ og præcis styring, som vi kender det fra andre køreglade BMW’er. Trods en køreklar vægt på over 1.800 kilo føles bilen let til bens men samtidig rolig og retningsstabil på motorvejen. Prisen for den stramme undervogn betales dog kontant, når de store hjul med de lave dæk rammer et hul i vejen; ujævnheden slår ind i kabinen.

BMW X1 xDrive 25e er ikke ukomfortabel, men den er bestemt til den hårde side. Nogle vil måske synes, at det er for meget. Jeg kan godt lide det!

Hvordan er motoren?

Drivlinjen på testbilen med et velfungerende 6-trins automatgear og ikke mindst samspillet mellem benzin- og elmotoren, fungerer så umærkeligt, at du oftest slet ikke opdager, hvilken motor, der trækker læsset. Det er yderst komfortabelt, og når først den 3-cylindrede turbomotor lige er blevet varm, også en yderst støjsvag oplevelse. Du skal bare ikke hænge dig i, at bilen er opgivet til at kunne køre næsten 56 km/l. Det er udelukkende en teoretisk beregning, og i princippet bestemmer du selv, hvor langt du kører på literen. Jo mere du lader batteriet op, desto mindre benzin bruger du. Vi nåede et snit på 17,2 km/l i testugen, men da jeg overtog bilen, havde den kun kørt ca. 12 km/l i snit over de seneste par tusinde kilometer. Det viser, at i hvert fald motorjournalister – og nok også andre – ikke er så vilde med at lade op, eller ikke har muligheden i hverdagen.

Passer prisen?

Ja. Med opladningshybriden BMW X1 xDrive25e model M Sport er du virkelig velkørende med statstilskud. Bilen er som nævnt faldet med omkring 50.000 kr. fra årsskiftet på grund af afgiftsomlægningen og har både automatgear, firehjulstræk og langt flere kræfter under motorhjelmen end de tilsvarende diesel- og benzinudgaver, der kun trækker på forhjulene. Dermed er testbilen til ca. 384.000 kr. både den kraftigste, billigste og som udgangspunkt mest veludstyrede version af BMW X1, lige som BMW’en dykker prisen på flere konkurrenter. BMW X1 xDrive 25e er også både rummeligere og lidt billigere end BMW X2 med samme teknik, og kigger du op i modelprogrammet skal du op med ca. 170.000 kr. ekstra for en BMW X3 opladningshybrid med 292 hk. Så alt i alt er testbilen et godt køb.

Er der alternativer?

Ja, både indenfor BMWs egne rækker samt fra de fleste konkurrenter i premium-segmentet. Bliver vi i det tyske, så er der Audi Q3, der fås som plugin-hybrid fra 380.000 kr. med en samlet ydelse på 245 hk, og med præstationer, der er meget lig testbilens. Mercedes GLA 250e med en startpris på 436.000 kr. har på papiret lidt svagere præstationer end BMW X1, men til gengæld lidt længere rækkevidde på batteri. Også Volvo tilbyder en kompakt SUV opladningshybrid, XC40 T4 Recharge, til 416.000 kr. Den har en noget mere komfortabel undervogn end testbilen. Skulle du være fristet til at give køb på premium-mærket og spare nogle penge, så byder fx Ford Kuga og Citroën C5 Aircross sig til med opladningshybrider fra 290.000 kr., mens Opel Grandland X og Peugeot 3008 koster fra 320-325.000 kr. Alle fire har systemydelser på 225 hk.

Konklusion:

For: Teknik, performance, udstyr, pris, køreegenskaber,
Imod: Kort rækkevidde på el, lang ladetid, lille tank, kun 2 års garanti
Hvilkenbil siger:

BMW X1 XDrive25e er uden tvivl den mest sportslige SUV i kompaktklassen – og noget så sjældent som en højbenet bil, der er sjov at køre. Kort rækkevidde og lang ladetid kan betyde at mange BMW X1 xDrive 25e kommer til at køre rundt på benzin, og så kan en tank på kun 36 liter give irriterende mange besøg på tankstationen. Og så er pladsen på bagsædet ikke prangende, men ellers er der meget lidt at sætte fingre på til den skarpe, afgiftsbegunstigede pris. 

FAKTA: BMW X1 xDrive25e – model M Sport, aut.: 

Vejl. pris, inkl. lev.: 384.000 kr.
Privatleasing: 4.195 kr./måned. Førstegangsydelse: 15.000 kr., 15.000 km/år, leasingperiode 36 mdr. (+ etableringskostninger på 5.000 kr.)
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 660 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 7
Forbrug (WLTP-norm): 55,6 km/l
Forbrug i test: 17,2 km/l
Rækkevidde, el (WLTP-norm): 57 km
Rækkevidde, el, i test: 39 km
Længde/bredde/højde: 445/182/158 cm
Akselafstand: 267 cm
Bagagerum (min/max): 450/1470 liter
Køreklar vægt: 1.820 kg
Batterikapacitet, brutto/netto: 10,0/8,8 kWh
Ladehastighed, indbygget lader: 3,7 kW
Forbrændingsmotor: 3 cyl., 1,5 liter turbobenzin, 125 hk/220 Nm
Elmotor: 95 hk
Samlet ydelse: 220 hk/385 Nm
0-100 km/t: 6,9 sek
Topfart: 193 km/t (135 km/t på el)

Særligt standardudstyr (M Sport):

Metallak (Misano Blue), automatgear, automatisk bagklap, parkeringssensor, fartpilot,  LED-forlygter, LED-tågelygter, lyspakke, regnsensor, forlygtevask med intensivrens,  Performance Control, intelligent SOS-opkald, Teleservice, ConnectedDrive Services,  Remote Services, opbevaringspakke, DAB-tuner, eDrive Services, sportssæder, M sportslæderrat, M aerodynamikpakke, BMW Individual højglans Shadow Line, BMW  Individual loftsbeklædning Anthrazit, BMW Individual tagræling high-gloss Shadow  Line, Apple CarPlay, Android Auto, Real Time Traffic Information, alarm, akustisk  advarsel for fodgængere, ladekabler, BMW Service Inclusive 3 år/40.000 km.
(*Hvilkenbils vurdering).

Ekstraudstyr på testbilen:

Læderindtræk Dakota sort/blå: kr. 18.320
Varme i rattet: kr. 2.486
Bakkamera: kr. 5.234
Navigation Plus inkl. BMW Head-Up Display: kr. 38.602
HiFi højttalersystem: kr. 3.926
Driving Assistant Plus*: kr. 12.693 *Driving Assistant Plus: Kamera- og radarbaseret førerassistentsystem, der består af advarsel for vognbane skift, frontkollisionsadvarsel med bremseindgreb, advarsel for krydsende trafik bagved, advarsel for påkørsel bagfra, kø-assistent, aktiv fartpilot med Stop&Go

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here